Göteborg Nonstop - Lite mer än paddanbåtar

Annons

Ge banden betalt!

2011-02-13 av ozelot

Alla vet att man inte tjänar några pengar på att spela i band. Vad du kan få är en drängfylla på Henriksberg, ett skjut i bästa fall, och tio stora stark. Och kanske se cool ut med nyckelkedja.

Vi pratar ofta om hur vår omhuldade musikindustri skall klara sig.
De flesta band som spelar ute får ingenting. Spelar ingen roll om de drar 170 personer,
Spelar det någon roll om man inte levererar?

Klubben tar intäkten, vilket i vissa sammanhang kan bli rätt fet. De tar inträdet, kanske har de t.om procent på ölen.
Är det restaurangföretaget själva som arrangerar blir det hela kakan.
Bandet har rätt dålig koll, klubben ägare säger att delar lika.
Henriksberg lovar fair deal. Joru..

Det är ju så dyrt att ha personal, att fixa ljud heter det då.

Klubbar på Henriksberg, snor oftast dina pengar, även om du suttit och filat på dina låtar i års tid.
Har du tur kan du få tio öl, och då betyder det att du är stor. Annars får du fem.
Jo det är sant, Henriksberg betalar sina band med öl och det är svart så in i helvete.
Ingen stor nyhet kanske.
Henriksberg har ett rykte och det är inte snyggt.
1000 spänn att dela på. Eller tio öl per skalle om du drar mycket folk. Undra vad en stöl kostar restaurangen i inköp? Med alla bryggeribonusar inräknade.

Du få plus tre på gästlistan. Du blir full, och glömmer, får ragg.
Jag tycker personligen att de borde skämmas.
Alla vet att man inte tjänar några pengar på att spela i band.
Vad du kan få är en drängfylla på Henriksberg, ett skjut i bästa fall, och tio stora stark.

Klubben tar intäkten, vilket i vissa sammanhang kan bli rätt fet.
Bandet har rätt dålig koll, Henkan säger att de delar lika.
Det gör de inte.
Henriksberg lovar fair deal. Borde de då inte betala folk för det arbete de utför?
De skiter väl i om du är rocknroll, bara du har egna instrument du betalt för, och ljud.
De vill gärna att ni bjuder in alla era 70.000 kompisar på facebook så att de kan sälja 700.000 öl.

Ta din rätt, ta betalt.

Slutklämmen blir såhär:
Att banden själva inser att de kan ha en klubb i en egen regi, spela skivor och dessutom ta inträdet och förmodligen köpa en mindre bil för pengarna. Helt svart men reda pengar.

Att anordna konserter kan innebära rejält med flis. Särskilt om man gör det svart:
Vad tycker normala konsertarrangörer att vi skall göra åt den saken?
Jo vi lånar en cykelkällare, tar hundra spänn betalt, eller kanske t.om 30, och sköter resten själva.

Mycket praktiskt så behöver vi inte gå till din dödgrävarklubb.

Kommentarer på Ge banden betalt!

  1. Helt rätt- band ska ha betalt för sitt jobb!

    Sen tycker jag inte man ska snöa in på att det måste vara i reda pengar- öl är en sak men det viktigaste är att det är en spelning som kan leda vidare. Att en arrangör inte jobbar arslet av sig för att göra kvällen så bra som möjligt och banden får dra allt folk- det är skamligt!

    Sen ska man veta att det finns en jäkla massa band som själva slarvar med promotion för sina spelningar och då är de ofta inte ”värda” mer än de där ölen.

    Ett bra tips till band är att arra en kväll själva. Man kan hyra t.ex. Sticky Top Floor för ca 10 000:-, då sätter man press på sig själv att göra en bra kväll. Lokalen tar 420 pers och drar man fullt hus kan man göra sig en riktigt bra slant, precis som du skriver. Slarvar man blir man fattigare men en erfarenhet rikare. S

    • Hear hear!

    • Robin O

      Hur funkar det med intäkter på sticky? Får man bestämma biljettpris? Ges 100% av biljettintäkter till arrangör?

  2. kinderfunk

    Har själv aldrig haft några problem med att få betalt, vare sig från Henriksberg eller nåt annat ställe. Vad man ska ha betalt gör man upp innan man spelar sen följer man upp det efteråt. Att inte få det man blivit lovad har aldrig vart aktuellt. Vill man inte spela för ölbiljetter så är det bara att inte spela, eller som ovanstående skrev, att arrangera eget.

    Och som ett mindre, oetablerat band får man räkna med att göra en hel del promotion själv, så är det bara.
    Sen skall givetvis arrangören göra det han/hon kan för att dra folk.

  3. Intressant artikel Marcus!
    Jag gissar att jag är en de människor som du anser driver en dödgrävarklubb på Henriksberg, då tydligen alla arrangörer är lika rötna på Henkan.

    Som band säger man ju vad man vill ha för gage för en spelning o förhandlar med arrangören. När man kommit överens spikas spelningen, Inga konstigheter någonstans.

    Du verkar ha väldigt bra källor här må jag säga. Du babblar om att det är Henriksberg som betalar banden med öl osv.

    Det är inte annorlunda på Henkan än på nåt annat ställe. Precis som på Pustervik så är den arrangören som hyr stället och betalar för tekniker, kassapersonal m.m. Arrangören gör sedan sina dealar med banden och betalar dom. Så utbetalningen av gager har ingenting med Henriksberg som företag att göra. Det är arrangörens bit.

    Som Kinderfunk skriver härnedan så är det ju upp till banden att förhandla om ett gage innan de tackar ja till en spelning.

    Du verkar tror att alla arrangörer hos oss lever ett lyxliv o snor bandens pengar. Intressant teori med mycket fakta bakom…..

    Men jag får tacka för en underhållande läsning med det här påhopppet såhär på söndagskvällen. Hoppas du fick dig en drängfylla och ett skjut i helgen så att ditt bittra liv blir lite lättare att uthärda.

    Ett tips för framtiden kan vara att du kollar upp fakta innan du ska hänga ut folk, det brukar bli lite bättre då.

  4. L

    Varför detta brandtal mot just Henriksberg? Självklart ska band ha betalt osv, men du hittar liksom inte ett hemligt rum med utnyttjade rock band som sitter och torkar tårarna med sina ölbiljetter. Stämningen brukar mig veterligen vara god och de som spelar där är varken tvingade eller missnöjda.

  5. Marko

    Varifrån härstammar Marcus påståenden om H-bergs gnidna dealar med band? Vid dom tillfällena jag arrat där har jag hyrt in mig och sedan gjort upp med banden. Det är så det brukar funka. H-berg lägger sig inte i hur mycket arrangören väljer att ge orkestrarna. Gissar att något lokalt skitband med rockstjärneambitoner vart missnöjda av någon anledning och grinat ut i Mr Gbg Nonstops knä

    • Marko: Så vilken deal brukar du ge bandet då? Ponera att du fyller stället, kanske har tvåå band och tar 100 spänn i dörren? Hur stor andel tar du själv och hur mycket får banden?

      Det är ju först om folk lägger korten på bordet som man kan snacka på allvar..

  6. Marko

    Henriksberg ger generellt sett bra grunddeals till arrangörer. Låg hyra och bra priser på mat, käk och ljudpersonal. Vilket i slutändan leder till att band har möjlighet få bättre pröjs än på många andra ställen.

  7. Baretta

    Detta har stört mig sen jag flyttade hit till Göteborg. Band säger att de fått en spelning men vi måste sälja 100 biljetter först. Med andra ord betala för att släpa ner dina vänner till en klubb så de kan köpa öl som går ner i kassan på klubben.

    Men, jag måste säga att arrangörer har samma problem. Helt sjukt med arrangörer som betalar för att sköta promotion och dra folk till en bar/klubb, så att baren/klubben, som annars skulle stå tomt en onsdag gissar man, kan tjäna pengar. Att betala hyra känns väldigt konstigt när de tjänar pengar på det och har egen personal som skulle vart där ändå. För vänder man på det så blir det ett ganska konstigt upplägg. Hmm jag har en tom bar varje onsdag och skulle behöva lite kunder. Ska man hitta på nåt själv som drar folk eller ska jag be några musik intresserade betala mig för göra jobbet.

    Jag har själv varit både arrangör och spelat i band. Självklart får man spela gratis eller mot öl ett tag för att jobba in sig. Även arrangören kanske inte får bästa dealen från början utan kanske börja med en dålig dag och ta pengarna i dörren. Förhoppningsvis ger man större delen av pengarna till banden efter man täckt sina omkostnader. Man kommer ju inte bli rik på det men man skapar bra relation till banden.
    Sedan ökar procenten av barintäkterna. Men det som gör mig förbannad är hur pubar och klubbar kan ta betalt för att någon ska sköta allt åt dem. Sen håva in pengar på deras polare. För i början är det ju mestadels närmast sörjande.

    Nej inträdet till arrangören plus procent i baren. Jag har aldrig haft en klubb utan att jobba på de premisserna och förstår inte hur andra kan göra det heller. På så sätt kan arrangörerna betala banden som drar dit folk. Jag tror få personer spelar i band eller blir promoters för att bli rika.

    Jag har spelat på Henriksberg för öl och det var helt ok upplägg från den arrangören tycker jag. Vi visste att det var en gratis spelnig och inträdet var gratis för de närmast sörjande så allt var helt OK.

    Däremot undrar man ju vad ägarna och personalen gör för skumma saker på Henriksberg. Jag köper en öl på kort och får en summa pengar tillbaka. När jag undrar var det är för pengar får jag en tjuga till och sen säger de att du måste handla för 150 på kort så de tog ut pengar åt dig. Va snällt…

    Enkla barregler vid kassa hantering:
    Man tar inte ut pengar från mitt kort utan att fråga!
    Sen specificerar man hur mycket ölen kostar!
    Man ger rätt växel från början!

    Överkurs kanske är att man inte hymlar med ögonen, gör sig löjlig över kvällens publik och att man är kundvänlig.

    Bra att nån tar upp det här och låt gärna Nonstops skjutjärns reportar granska Henriksberg.
    /B

  8. Ozelot

    Jag baserar mina påståenden från vad jag hört från tre olika band, jag skulle inte vilja säga att de är jätteetablerade alla, men ett av dem drar ALLTID 100-150 personer, de har spelat två gånger på Wheeler klubben, som då kompliceras av att de inte tar inträde varför det kanske blir svårare. De fick till sist någon 1000 för hela bandet, för de ville verkligen göra spelningen.

    Ett annat av de banden spelade mycket riktigt på takterassen och det var ju mycket riktigt Jonks klubb. De fick tio bärs ja, per skalle, fyllde mer eller mindre stället. Ett tredje, som är rätt känt nu berättar liknande historier.

    Av naturliga skäl vill jag inte skriva ut vilka det är, det har ni säkert förståelse för.

    Men det är ju bra att jag lockade fram er ur era hålor då så vi får veta hur det egentligen ligger till! Jag lägger ingen prestige i det, jag kan ha fel, tro det eller ej.

    Dpock tror jag inte heller att personerna ifråga ljuger.

    Eventuella personangrepp undanber jag mig dock, det är bara ovärdigt..

  9. Att Henriksberg i det här fallet fick klä skott kanske var olyckligt kan man tycka, och det kan tyckas trubbigt att skriva ”Henriksberg” när det i själva fallet är klubbarrangörna som gör dealen men som sagt, det finns väl hur många klubbar där som helst och jag ansåg inte att det var mitt uppdrag att peka ut dem specifikt. Men nu gjorde Jonk det själv, så visst.

    Sedan tycker jag det lite konstigt att kallt räkna med kostnader för entrévärdar, ljudfolk etc som obligatoriska när de man inte på samma sätt ser det som självklart att banden skall ha samma villkor.
    Skall djn eller kassapersonalen ha lön så skall väl för fan bandet också ha det?

  10. Marcus:

    Ja tyvärr är ju alla inte nöjda jämt.
    Det jag finner underligt är dock att du väljer att gå på just Henriksberg och det är lite det väl det jag i grund och botten irriterar mig på. Jag anser mig inte uthängd på något sätt och jag debatterar gärna offentligt, inga konstigheter.

    Jag anser att om man diskuterar gager i allmänhet isåfall bör man ju ta upp diskussionen med ”pay to pay”-klubbar som huserar i vår stad. Dvs där banden får biljetter de måste sälja till spelningen. Säljer de slut går de plus annars får de köpa de icke sålda biljetterna. Det är vad jag kallar ren och skär utnyttjande av musiker och inget annat.

    När det kommer till dina vänner som då drar 100-150 personer själva och väljer att INTE fråga om ett gage när man ska uppträda. Hur tänker de då?

    Om de som band verkligen kan bidra till att det kommer mycket folk till en klubb och har mycket fans och tycker att du förtjänar ett gage och ej ser din spelning som ren promotion för bandet….

    Varför frågar man inte om ett gage då?
    Det är ju hur simpelt som helst.
    Om du är ett band som är väldigt duktiga och drar mycket folk då kan de ju välja och vraka bland spelningar i sin hemstad, inte sant? Varför väljer de då att acceptera en deal eller inte ens fråga om ett gage om man nu anser att man är värd? Det är jävligt underligt tänkt. ”Vi bör ha 2-3000 i gage men vi frågar inte om det” Logiken i det agerandet är inte klockrent direkt.

    Egentligen finns det inte så mycket att orda om mer än vad kinderfunk sa. Det är ju där den stora problematiken snarare ligger…

    Vad du tar i entré påverkar givetvis vad du kan betala ut i gage, enkel matematik. Eddie Wheelers klubb har ju fri entré som du nämner innan.Det jag funderar är ju varför de väljer att spela hos Eddie två gånger om de nu är så missnöjda? Då borde väl de hyra en lokal och ordna något själva?

    Angående betalnings-hierarkin som du nämner i slutet där du skriver att ”ska djn eller kassapersonalen ha lön så ska väl fan bandet ha det också?”

    Det beror helt enkelt på att när du arrangerar en klubb/konsert varhän i Göteborg så betalar du en hyra för lokalen. Då är krogens kostnader för själva giget inräknade. Dvs du som arrangör betalar för krogen tekniker, kassapersonal osv.

    Det är ju det man räknar som grundkostand därav får de alltid betalt då de är anställda av krogen. Av överskottet betalar du band + dig själv om du nu ej går back och istället får betala som arrangör för det jobb du har utfört.

    Angående att band borde ordna konserter själva för att tjäna pengar. Absolut, det hade varit kanon om mer band/klubbesökare verkligen tog tag i saken och arrangerade mer klubbar/konserter i vår stad, ju mer kultur desto bättre.

    Gräset är ju dock ofta grönare på andra sidan och det är väl därför många ”förståsigpåare” är väldigt snabba på att snacka ner arrangörer istället för att själva arrangera något, men så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.

    Angående cash överlag så handlar ju det mesta om efterfrågan egentligen. Back in the days var det ej lika mycket som hände i Gbg och då fanns det mer ekonomi för gager.

    Musikbranschen är ju dock blödande, men det gör att mer och mer independentbolag kan göra sin grej vilket är fint.

    En slutfråga bara, hur ställer du dig till nedladdning av musik Marcus?
    Laddar du personligen ner musik? Ser du det isåfall som att du stjäl artistens pengar för den musik de har skapat?

    Bara en intressant fråga i musikdebatten kontra vad för lön band är värda för sitt musikskapande.

    • Tack Jonk för ett utförligt och bra svar.
      Att jag valde just Henriksberg i det här fallet var för att de mig veterligen har flest spelningar i veckan, de har ofta också lite mer oetablerade akter än vad kanske Pustervik, Sticky etc har. Det tycker jag är bra och berikar musikutbudet.

      Att banden som jag refererar till inte tagit upp frågan om gage stämmer inte. Jag kan ju personligen dock inte svära på att de fyllt lokalen som sagt då jag inte var där, men jag tror dem. De har en publik.
      Bandet som spelade på din klubb frågade, men kanske inte stod på sig. De fick i alla fall tio ölbiljetter per skalle vilket jag trots allt kan se som ett lite konstigt sätt att betala musiker på. Men visst, om de ändå går med på dealen får de ju stå sitt kast.

      Det bandet som spelade på Wheelers klubb frågade, de hade spelat där innan och fyllt klubben (jag var där) innan, och trots allt ändå fått tusen spänn för hela bandet, vilket i ett perspektiv faktiskt är ett skämt om klubben drar fulla hus.

      Jag tycker att Barettas och Sebastians svar är värda att ta i akt här, jag vet pesonligen vilka de är, och de vet vad de snackar om. Även om nu jag beskylls för att inte veta det, och just själva grundtexten mest var ett blogginlägg (på min personliga blogg) kanske hade sina luckor, så står jag för det.

      Men det är bra att det kommer en diskussion, och jag kommer nog personligen inom en väldigt snar framtid anordna någon konsert med berörda band. Då delar vi på rubbet.

      Jag laddar inte ned särskilt mycket, jag lyssnar som sagt mest på spotify (jag har betalversionen av bekvämlighet men också av princip) och sedan lyssnar jag på mina gamla vinyler.
      Jag är medveten om att det ekonomiska stöd till banden som utgår från spotify ofta är rent löjligt, men samtidigt är det ju i en inledningsfas.

      Vad jag tycker i det fallet som en konkret lösning är att bredbandsleverantörerna lägger någon 50 lapp på varje enskilt abonnemang och att detta fördelades på något finurligt sätt mellan musik och filmindustrin etc. Hur vet jag inte, men principen är bra då alla mer eller mindre laddar ned eller lyssnar gratis, det går helt enkelt inte att stoppa, hur mycket man än vill det.

      Vidare betalar jag ju faktiskt inte för konserter särskilt ofta längre, och det kan ju tyckas vara dubbelmoral av mig. Men jag tycker att jag förtjänar det i och med att jag faktiskt försörjer mig på det här och medverkar till att sprida information om olika evenemang (gratis), och därmed medverkar till att klubbar kan få ekonomi i det hela, även om jag fattar att det kan vara svårt.

      När jag hade Bobastian på ett evenemang gav jag dem 600 spänn ur kassan, det var inte mycket det vet jag, men de har inga barn på byggda, gjorde en ganska kort spelning, och fick ta in alla sina kompisar och drack underårig öl..
      Dessutom hyrde vi tiptop utrustning för dem på MUG.
      Men, de fick betalt och de gjorde djn också, En principsak.

  11. Drömscenariot däremot hade varit att vår musikscen fungerade som den gör utomlands.

    Dvs du som arrangör har hand om kvällen plus promotion och får en liten slant om det går bra. Krogen betalar gaget, vilket gör att entrén kan bli billigare då de ändå får in pengar på ölen.

    Tyvärr kommer det nog aldrig bli så i Sverige men fint är det. Mer konserter, billigare entréer. Band, besökare och arrangörer är alla nöjda.

    Men å andra sidan har ju vi för stränga alkohollagar för att så många spellokaler ska få finnas till utan att det är specifika krav (som om det inte räcker med att tillstånd redan vill dra in på tillstånd i göteborg.)

  12. En skillnad mellan kassapersonal och band är visserligen att den ena är anställd och den andre kan tänka sig att ta billigare spelningar i början för att etablera sig och sen kanske kanske tjäna storkovan på sin dröm.

    Kassapersonal lever inte riktigt på samma dröm och ställer därför inte upp gratis.

    Jag tycker inte, som jag skrev innan, att det viktigaste är pengar till banden, det viktigaste är schyssta gig för banden. Gör arrangören och bandet ett bra jobb ihop och arrangören lever på sin klubbverksamhet tycker jag det är helt ok att han gör några tusen på kvällen utan att banden för den saken skulle får lika mycket. Man får ju väga in risken arrangören tar också- bandet har ju kanske bilhyra/ bensin som kostnad om ens det, arrangören kan ha 15 000:- i kostnader innan man öppnar.

    Jag skulle kunna speca upp mer exakt hur olika klubbkvällar ser ut men grejen är att det finns lika många olika dealar som det finns ställen och klubbar. På Storan hade jag en bra procent på inträdet, inga kostnader för stället/personal och betalade sen band /DJs själv. På Sticky Top Floor hyr man för ca 10 000:- inkl. allt och sen tar man allt inträde. På Kontiki är det en viss summa man ska nå upp i i barförsäljning osv. innan arrarngören får pengar. Tror det står på deras hemsida. Brewhouse kan man hyra för eeeeendast 40 000:- och även Trädgårn är megadyrt men givetvis är möjligheterna till inkomster större om man har något grymt arr på gång som drar en jäkla massa folk.

    S

  13. Sebastian: hur långa faktureringstider är det i regel när man hyr ställena du nämner? När behöver man i regel punga ut med pengarna? Innan evenemanget?

    Just curious.

    • Är man ”betrodd” och har gjort några grejer innan eller om stället tror på arret brukar det inte vara några problem att de fakturerar hyran på 30 dagar. Kan vara bra att kolla det innan dock så man vet. På Sticky går ju inträdespengarna in i deras system så då blir det ju i princip inget att betala om arret går hyfsat- de drar av hyran från det man ska ha för inträdet helt enkelt och så byter man bara fakturor.

  14. Jag tar till mig vad som skrivs men jag tyckte att det från början var ett väldigt vinklat blogginlägg.

    hehe spotify är en grej som jag i början var löjligt hatiskt mot. Just eftersom alla band och alla andra också för den delen såg Spotify som värsta guldgruvan och inte det luftskepp det är.

    Att ens lansera en tjänst o gå ut med att alla band får betalt osv o när skivbolagsdirektörer märker att de lagt upp artister från ens bolag utan att man själv eller artisten gjort det får man svaret ”vi lade upp från våra hårddiskar i början” och när följdfrågan kommer om ersättning kommer svaret ”Det är ej bestämt ännu, det är bara betaversionen som är up and running nu” hehe det är intressant fakta av nåt, hyllade till skyarna som de små bandens förkämpar, snacka om lurendrejeri. Jag gillar dock idén, den är kanon.

    Min fråga angående din personliga nedladdning var egentligen ej riktat mot dig för att ”sätta dit dig” på något sätt utan då det är en rätt viktig bit i debatten om gage/betalt för sina skrivna låtar osv.

    Jag skulle tro att de flesta banden tankar ner musik av andra band osv. vilket är intressant om man nu pratar om vad folks rättigheter till betalning för sitt musikskapande. Just den punkten med nedladdning är väl den största dubbelmoralen bland folk egentligen.
    Alla gnäller över att man ej säljer skivor, men samma människor tankar ner.

    Jag är dock pro-nedladdning, nedladdningen hjälper independentbanden då fler folk känner till dom snabbare, visst deras musik sprids olagligt men den sprids iallafall.
    Jag driver ju skivbolag och lipar inte om någon tankat ner musiken för det. Om man gillar något tillräckligt mycket så köper man det. (eller tja, vi som är i en viss ålder gör det, the lost generation vill ju inte betala för nåt)

    Angående bandet som spelade hos mig så stämmer det säkerligen att de frågat efter gage. Har de då blivit nekade beror det det säkerligen på att det ej fanns budget till att betala dom pga de andra banden den kvällen.

    Jag betalar inte alla band som spelar hos mig men jag anser att alla band som spelar åtminstonde ska få mat + öl och ett vänligt mottagande. Ölen är ingen betalning från min sida.

    Beroende på arrangemang så sätts ju budgeten inför giget. Är det ett större eller ett mindre internationellt band på turné så går en såpass stor del av pengarna till dom att det ej finns utrymme till mer.

    Jag säger som Sebastian säger här ovan att jag tycker att allt beror från arrangemang till arrangemang så tänker jag själv när jag bokar europaturnéer åt band. (då jag är på den andra sidan så att säga)

    Ett gig som man ser som viktigt/roligt är ej gaget blodigt viktigt….vissa gig däremot.

    Sen är det ju fortfarande så som jag ser det att med många band gör du dom en tjänst genom att låta dom få visa upp sig på en scen.

    Hade alla band fått betalt för sitt artisteri hade garanterat en stor del mindre band ej fått chansen att spela live då de ej är på den nivån att de kanske ens kan dra folk eller utföra en bra spelning.
    MEN folk ska få chansen att utvecklas.

    Så jag anser mer att cirkeln sluts där.
    Nya band behöver få rutin och spela ihop sig. Etablerade band kan kräva mer utav en arrangör. Blir de ej nöjda med vad arrangören erbjuder får de antingen börja arrangera själva eller kolla så de får napp hos en annan arrangör.

    Får man inte napp hos någon arrangör får man helt enkelt tagga ner sin hybris och omvärdera sig själv tills man finner ett värde som fungerar för både artist samt arrangör.

  15. Men ska man snacka ekonomi för mindre band överhuvudtaget vore den allra bästa lösningen att du gör kvällen ihop ekonomiskt.

    Dvs går kvällen back betalar banden en del av det och arrangören en del och går kvällen plus tar arrangören en del och banden en del.

    men där är det ju som så att band vill ha garantier men oftast inte riskera nåt, därav arrangerar ej så många band egna konserter (förutom de som är riktigt drivna)

    Så det är ju den ekvationen som ej går ihop.
    Att alla ska ha betalt och en person ska riskera allt för att kanske få en liten vinst själv.

    Det är ett stort ansvar som arrangör när du har garantier, och det gäller att kunna leva upp till det, det går ju ej att gå back o inte ha pengar till att täcka gager heller för den delen.

  16. Det blev ju en riktigt bra diskussion om det här. Nu efterlyser vi bara fler inlägg från bandens perspektiv.

  17. Marko

    Då Mr Nonstop kräver redovisning ska han givetivis få en. Då jag främst bokar turnerande amerikanska och europeiska band har de sedan tidigare ett bestämt gagé jag gjort upp med bokaren av europaturnén. Dessa brukar ligga på 3000 – 6000 på helger. Väldigt varierande under veckodagar. Allt från dörrdeal till 3000 i garanti. Låter kanske lite. Men då jag bokar små okända akter får de bra betalning av mig. Vi snackar om band som inte drar överdrivet mycket folk och det är svårt att ta mer än 80 kr i inträde om man ska locka fler än de närmast invigda.
    Som Jonk redan nämnt är det svårt att ge lokala uppvärmningsakter något större gage under dessa premisser. Ibland spelar de gratis, ibland får de några tusenlappar. Beror på hur kvällen går. Så länge man har en tydlig kommunikation med banden om kvällens förutsättningar brukar det inte bli några problem. Kör alltid band med djupa punk/DIY-rötter och de förstår hur det funkar. Mat och öl ingår alltid när man jobbar med seriösa bokare. Detta är ingen ”betalning”. Tror man det har man dålig koll. Tycker till sist det är jävligt feset att hänga ut Henriksberg utan någon som helst koll på hur det egentligen funkar.

    • Herregud, släpp det med Henriksberg, och JO, jag har lite koll på hur det funkar.
      Förolämpa mig inte.

      Det är ju fint av dig att du bränner hela budgeten på att du tar hit ett Nya Zeeländskt band som spelar på en soptunna och spontant dissar lokala akter som ”du inte har budget” till att betala, men det är ju knappast Göteborgsbandets fel att du inte har råd och måste spela 8 band samma kväll för att du har obskyr smak.

      Mat och öl ingår alltid, eh, jaha. Vad jag talar om är när det BLIR betalningen, att få öl.

      De Facto är inte alla band svinnöjda med alla helgonförklarade klubbarrangörer and thats that. Men sedan finns det en annan sida av historien också och du har möjligen att skriva ut den här, på ”Mr Nonstops” sida.
      Vad glad för det du, mr jävla überkreddig bandbokare till band ingen hört talas om, det är gratis.
      Även när jag informerar om just dina upphöjda event som du mejlar och vill att jag skall skriva om. Gratis.

      http://img692.imageshack.us/i/fnster.jpg/

  18. Marko

    Förklara gärna hur jag ”dissar lokala akter”. Jag kommunicerar alltid för förband vad de kan förvänta sig. De får betalning om jag har möjlighet att ge dom. Om dom inte är nöjda med förutsättningarna är det bara att tacka nej. Har genom årens lopp satt upp mängder med tidiga spelningar åt lokala band. Ofta som just förband till något ”Nya Zeeländskt band som spelar på en soptunna”. Vilket de som fans av banden varit nöjda med.
    Om nu ingen har hört talas om mina akter får du gärna förklara hur tex Nobunny kunde dra 350 pers och Yussuf Jerusalem 280 pers. Har dessutom aldrig satt upp ett gig med fler än 5 band. Klubbverksamhet och bandbokning är en hobby för mig och jag är nöjd med att gå runt. På senare tid har det gått ganska bra vilket lett till högre gage åt banden. Om detta gör mig till ”mr jävla überkreddig bandbokare till band ingen hört talas om” är det en titel jag kan gärna lever med.

    Mvh/M

  19. ”Gissar att något lokalt skitband med rockstjärneambitoner vart missnöjda av någon anledning och grinat ut i Mr Gbg Nonstops knä”

    Lokala ”uppvärmningsakter”

    ”Som Jonk redan nämnt är det svårt att ge lokala uppvärmningsakter något större gage under dessa premisser

    Som sagt, fint att du som det som en hobby och därmed inte själv tar ut några pengar (för jag gissar att det är så du menar) men det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att alla delar din vision.

  20. Marko

    Må vara en idealist. Men jag har inga problem med att ta ut en slant efter att övriga inblandade fött pröjs. Som redan nämnt bokar jag primärt turnerande band. Då brukar kvällens huvudsakliga budget gå till dem. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg
    ”Som Jonk redan nämnt är det svårt att ge lokala uppvärmningsakter något större gage under dessa premisser. Ibland spelar de gratis, ibland får de några tusenlappar. ”
    Dvs, om kvällen går bra får alla band betalt. Skulle jag sätta upp ett gig med tre lokala band och det kommer massa folk får dom givetvis en näve tusanlappar med sig hem.

    ”Lokala uppvärmningsakter” är inte på något sätt menat som en diss. Bara ett utttyck. Däremot har jag inga som helst problem att dissa band som begär mer i gage än vad som är rimligt. Vilket jag varit med om många gånger

  21. Det kan jag säkert tänka mig. Problemet är väl att det inte riktigt finns någon fackförening eller norm. Vad är rimligt?

    Det finns säkert giriga band med rockstjärnedrömmar precis som det finns giriga klubbarrangörer. Du väljer ditt upplägg, fine, jag påstår inte att det är fel eller att du ens ens tillhör de giriga.

  22. Nu lägger jag mig också i:
    Jag förstår mig på problematiken, absolut ska man försöka betala alla alltid, precis som vilket jobb som helst. Men, det är ju också så att när man spelar i band, eller som DJ (eller som ny i mediabranschen också för den delen) någon gång har en startsträcka, man börjar någonstans och det är inte alltid den sträckan är betald.

    Ibland spelar man gratis, och får mat och dryck, varken maten eller drycken är betalningen då, utan spelningen är. En spelning som kanske kan leda till något annat, något mer, något större, eller bara en sjuhelvetesfylla och en bra fest.

    Det känns som att det är viktigt att se att de flesta arrangemang och klubbar är unika, med olika förutsättningar. Ibland spelar jag för 0 kronor, för att jag tycker det är roligt, och för att jag vill det. Ibland spelar jag för 4000 kronor för att det är gaget jag får. Varje arrangör har olika förutsättningar, men det finns också ett ansvar hos de som spelar att höra sig för, se vad som gäller, och därefter bestämma sig. 
För några veckor sen bokade jag band till en fest i Stockholm, alla ställde upp gratis, det var inte bara okända akter, utan band som är på god väg att komma upp sig, men de spelade ändå gratis, för en full lokal. Varför? Jo, för att de ville det, för att det var en bra grejj. För att de visste vad de gav sig in på. För att de visste vad de kunde få ut av det istället för pengar. Det är oftast inte svårare än så. Man ska inte anta att alla vill och kan spela gratis, men berättar man om förutsättningarna finns det bara ett enkelt svar till banden och DJsen: bestäm själv.
    
Sen när det kommer till lokalhyror och allt det: ja, fan vad dyrt det är ibland. 



  23. Emenrentia: Word! Du sammanfattar hela tänket på ett bra sätt.

    Marcus. Okej att det är din blogg men jag tycker det är underligt att du själv anser dig ha rätt att kalla folk för icke läskunniga, arrangörer som borde skämmas, dödgrävarklubb, mr jävla überkreddiga klubbarrangörer som bokar band som inte en jävel vill se osv o sedan raderar andras svarsinlägg.

    Tänker på G-funks inlägg där som ni sedan diskuterade på facebook. Om man har en provokativ skrivstil blir folk provocerade. Det är väl ändå det man vill uppnå med det tillvägagångssättet?

    Då får man väl ta att folk kritiserar det man själv skrivit? Hans inlägg var inte i närheten av personligt påhopp mot dig mot hur du svarade Marko här ovan.

    Sen att du inte gillar banden han bokar det är en annan femma, jag har upplevt underbara kvällar på Truckstop tack vare Marko, och har vidgat mina vyer musikaliskt men smaken är ju som baken men ger man skit, får man ta skit. Det är väl inte svårare än så?

    • Jag förstår absolut att folk kan bli provocerade av min skrivstil ibland, det ingår ju i spelet, och det är helt okej att brinna loss. Skillnaden mellan dig, Marko kontra G-funk i det eventuella fallet var att ni tillförde något till diskussionen och inte bara skrev ”du suger”..

      Jag gillar väl banden Marko bokar, kanske inte känner till dem alltid eller går på alla grejer, vad jag reagerade på var att jag tyckte att han uttryckte sig snobbigt, jag hade ingen koll etc, lokala skitakter som ville ha pröjs.
      Men det verkar vara löst nu, vi fattar var vi står så allt är frid och fröjd tror jag.

  24. Alexander

    Banden ska få betalt för sitt framträdande och det får de om de är med i STIM genom att STIM kräver in spellistan från giget. Den fyller man i själv eller så gör arrangören det och skickar in. Jag tycker man kan ta rejält betalt för alla slags kulturyttringar, eftersom man annars säljer sig för billigt och inte värdesätter sin egen prestation.

Pingbacks på Ge banden betalt!

  1. Pingback: Aveny.se | Emerentia

  2. Pingback: Vem får dina hundralappar ikväll? « Göteborg Nonstop

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Bloggar

Bloggarna är våra skribenters mer personliga uttryck.

Chawki

Uppdaterad 2019-04-20

Skronks platta heter LIVSTID och den första låten har namnet  LITEN FÖRHOPPNING. Johnny Larsson plottrar och söker sig truligt fram på gitarren och Jan Hidgård testar sin flygfärdighet på saxen på ett ungdomligt sätt. I NUTIDA DIALOG  hittar de två sensibla herrarna tonläget i en vardagskonversation, lite loj och splittrad…

Läs Chawkis blogg...

Nina

Uppdaterad 2018-04-01

Du stillnar död i min snömun, så lik en katatonisk lem, en urtagen av barmhärtighet sederad. Ett sovande trapphus, ett bortglömt dike, rännsten. Eldhärjad och bar rör jag mig mot tornet. Det lossas och lassas, besviket hänger brösten, vissnade, torra. Jag är tre dagar sen, allt skall brinna. Det som…

Läs Ninas blogg...

Tuores

Uppdaterad 2019-04-21

Arbetarna slamrar tusen och solen värmer fin vårdag city är en härlig plats för oss ibland är det skönt att lyssna på Coltrane eller Satie Månljuset finner galaktiska tömmar Det måste gå att leva i kärlek varje dag tills pyramiderna faller likt korthus genom tiderna Small faces är ett gryffe…

Läs Tuoress blogg...

Stefan Falck

Uppdaterad 2018-10-03

Det finns en mening Någon lyfter din börda Allt är här Nära, men ändå så långt borta Som solens strålar över det gåtfulla Pompeijis ruiner   Andreas min svarte broder Gå stolt som du alltid gör   Jag har ett nytt namn på min älskling Ulligulli   Bengt-Ove Gabadin Den…

Läs Falcks blogg...

Primadonnan

Uppdaterad 2019-04-20

Physalis,  en kartong man köper ute Ta ut frukterna ur sina blad Ta bladen och sätt i era begonior eller i påskträdet Skär frukterna i fyra delar Lägg i en skål Ta en msk vatten En HALV flaska akacia honung Koka i micron på det näst högsta i 6 minuter…

Läs Primadonnans blogg...

Johnny Larsson

Uppdaterad 2018-11-04

Teckning: superfreakbaba Detta kulturtempel inryms i ett gammalt vattentorn uppe på Gråberget. Jag hade aldrig varit där förut utan kom klättrandes uppför branten från baksidan, helt fel håll. Det var en rejäl strapats att utföra… Vi var ett gäng som blev insläppta av Jorge Alcaide som ordnar spelningarna i denna…

Läs Larssons blogg...

KakaDua

Uppdaterad 2019-03-08

När politikerna i riksdagen gick i biologisk kohort och började dela ut skattepengar till aktiemarknaden utan omvägar genom det nya pensionsystemet och vi alla fick oranga kuvert då var det så att jag försökte hålla fast lite det gamla genom att delegera det jag kunde tillbaka till staten genom räntepapprena…

Läs mollers blogg...

Wheeler

Uppdaterad 2018-02-23

På Folkteaterns facebooksida går det att läsa i en kort intervju hur Pelle Ossler tycker tystnaden är det bästa ljudet. Det är just i den tystnad som kommer efter en ton som ger just den tonen sin karaktär. Utan tystnad blir tonen en konstant företeelse, något oändligt som aldrig tar…

Läs Wheelers blogg...

ozelot

Uppdaterad 2017-03-22

När jag var i Maryland. Och fortfarande bara ett frö till den jag skulle. Skolbuss, cigarettglöd från de svartas uthus. Bilar som passerar genom prärier i hög hastighet. Jag genade ibland genom en majsåker. Genade mycket på den tiden. Jag visste. Även i dag vet jag. Att den varelse som låg…

Läs ozelots blogg...