Göteborg Nonstop - Lite mer än paddanbåtar

Annons

Vad är egentligen en DJ?

2011-07-18 av ozelot

Vad är en Dj? Vad gör en DJ? Skall det skrivas med två versaler eller med en och hur skriver man det i pluralform på korrekt svenska?
Finns ordet i SAOL? Och har man fel om det ibland vänder sig i magen när man ser att någon kallar sig dj.

DJ var väl från början en skivslusk, helt enkelt, som spelade låtar folk ville höra.
Efterhand utvecklades det till en mer renodlad näring med folk som spelade saker de själva ville höra. Svårighetsgraden höjdes, tekniken finslipades, och blev säkert i mångt och mycket ett sätt att höja statusen i titeln, både externt och internt. Termerna blev alltmer svåra och ogenomträngliga. Ungefär som i fallet med medeltida munkar, som började hitta på förkortningar och ord för att ingen annan skulle förstå.

Efterhand blev en del DJs superstjärnor. De kunde turnera runt i hela världen, göra massa remixar som sedan gavs ut i eget namn, under svårt obskyra etiketter.
Gränsen mellan vad som var en ”Dj” och en artist var utsuddad.
DJn var definitivt medskapare, en artist i eget namn.
Sedan började artister spela skivor, och resten vet vi.

De senaste 10 årens teknikutveckling har medfört att i princip vem som helst kan vara DJ.
Tekniken är tillgänglig för alla, du behöver inte ha investerat i massa dyr utrustning och inte heller gått med näsan genom jamaicansk Guano för att nosa dig till en rar dub-tolva. Du kan ladda ned dem från musikbloggar istället och spela dem från en Ipod. Inte mig emot, jag skiter i var musiken kommer ifrån, bara den är bra.

Frågan är då, vad denna utvecklingen gör med musiken på klubbarna, och framförallt, vad den gör med begreppet ”Dj”?
Jag har spelat skivor ute några gånger, för att jag tyckte det var kul och jag fick. Ingen kastade ruttna tomater på mig heller så jag får väl säga att det var relativt lyckade tillställningar.
Men aldrig i helvete att jag skulle säga att jag var en DJ för det, inte ens om jag gjorde det flera gånger i veckan. Men likväl använder jag ordet.

De senaste åren har vi sett en ganska stor urholkning av ”DJ begreppet”. Det är ganska låga trösklar faktiskt, ingen kräver särskilt mycket av dig i form av tekniska färdigheter eller meriter. Men det beror ju såklart på var du vill spela.
Jag menar, vill du spela på Nef och skall spela pop, ja då kan du nog glömma det.
Har du för dig att du gillar lite house och techno får du nog finna dig att vara i konkurrens med snubbar som regelbundet spelar över hela Europa.
Och ja, de är oftast snubbar, även om internationella undantag finns.
Men de har ju hållit på i över 10 år och räknar bits istället för får när de skall sova.

Man kommer ju osökt in på den här debatten som härjat, här och var. Särskilt här. Och där.
Angående gubbväldet inom klubbkulturen.
Personligen tycker jag ju att den saknar fullständig sans.
Det är klart att om man går igenom varenda dj-lista, varje kväll, så kommer man förmodligen att hitta fler män.
Men frågan är väl snarare då varför? Vad spelar de för typ av musik? Och vad är det för ställe?

Jag har nämnt Nef. Förmodligen också Avenyn, men jag har inte så bra koll på den scenen det erkänner jag.
Men jag vet i alla fall att där spelas en hel del house och techno. Som alltså har en ganska hög tekniktröskel att överhuvudtaget komma in i.
Det är ofta killar som hållit på med det ett bra tag, och satsat allt. Kan inte tjejer göra det då, frågar ni?
Säkert. Men varför gör de inte det då, om de så gärna vill spela ute?
Samhällets fel, säkert.

Sedan har vi kanske Henriksberg, möjligen Sticky Fingers.
Där spelas det ofta rock och punk, flera gånger i veckan. Kan inte tjejer spela rock och punk?
Säkert. Men varför vill de inte det då? Där är ju inte alls tekniktröskeln lika hög, bara musikintresset finns.
Kanske borde de bli lite bättre på att leta efter kvinnliga ”djs”?
Jag vet inte, jag överlämnar gärna det till någon annan mer kunnig i just det fallet.

De senaste tio årens nöjesliv har medfört en ganska radikal förändring. Det finns numer så många olika möjligheter att spela skivor ute att begreppet urvattnats. Dels finns det knappt några klubbar i egentlig bemärkelse längre, det är ju helt vanliga uteställen som dagen till ära bestämt sig för en viss musikstil och ibland inte ens det.
De finns ambulerande klubbar med ett visst crowd som spelar på olika ställen, kanske.

Det finns mängder av ställen som satsar på att tilltala alla, av dels ekonomisk nödvändighet.
De spelar all möjlig musik och blandar vilt. Cindy Lauper varvas glatt med fet hiphop.
Säga vad man vill om det, men där förekommer knappast något gubbvälde.
Snarare är det i praktiken så att det är kommersiellt gångbart att ha många kvinnliga djs, ofta helt okända till en början. Tjejerna kommer. Killarna kommer och tittar på tjejerna.
Det är inne att ha kvinnliga djs.

Jag började gå ut på nittiotalet. Då fanns Djs som Demonika, Miss Alabama, Iris och Paulina. Jag tänkte inte nämnvärt på att de var tjejer. Sedan kom en annan typ av dj, som bestod av it-tjejer som t.ex Kitty som var lite uppstudsiga och roliga och smaklösa och kunde bryta av låtar mitt i.
De satte liksom sin profil på klubben och drog folk för att de var de.

Idag finns det jättemånga kvinnliga djs som spelar regelbundet ute och har egna klubbar.
Jag vill inte ens rabbla namn för jag vet att de t.om blir irriterade av att etiketteras som ”kvinnliga djs”. De är skitduktiga.
Sedan skall ingen försöka slå i mig att det är lika lätt som 18-årig okänd kille att få bokning ute som en jämngammal tjej som ser cool ut och har många vänner på Facebook. Är dessa tjejer ”skitduktiga”?
Är de motarbetade av gubbväldet?

Svaret är nog nej. De är inte skitduktiga, de är könsmogna och gillar att parta.
De är i alla fall inte ”DJs, i alla fall inte till en början. De får inte – och skall inte – ha rätt att spela överallt.
Men visst är det jättebra att få chansen, i en uppsättning med totalt kanske tio andra djs den kvällen. Finns ju ganska få få färska DJS som headlinar en hel kväll.

Består DJ-rollen av annat än att räkna bpm och ha stora anoraks? Absolut, därför tyckte jag länge att det var mycket roligare när tjejer spelade, de tittade mer på dansgolvet än i skivbackarna.
Väldigt hårddraget men lite åt det hållet är det faktiskt. Man skall känna att man har en kontakt med den som spelar.
Men bör man kanske bli lite torr bakom öronen innan man själv kallar sig deejay, och ha respekt för de som gjort det länge och lärt sig yrket, oavsett om de är män eller kvinnor? Det tycker jag absolut.

Skall man tänka till lite innan man uttalar sig? Eventuellt veta vad man pratar om?
Om gubbvälde, kvinnofientlighet och annat? Hell yes!

Kommentarer på Vad är egentligen en DJ?

  1. Sedan är det nog så, av vad jag erfarit, att många av de här yngre okända killarna är lite mer framåt och företagsamma – de bokar någon fritidsgård i Gamlestaden eller annan obskyr lokal tillsammans med sina kompisar. Och skickar mejl där det står:

    Hej. det vore jätteroligt om du kunde nämna vår klubb. Med vänlig hälsning, Peter

    Idag spelar en del av de snubbarna på etablerade ställen i stan, Rio Rio etc.

    Way to go, liksom. Gå i körskola innan du skaffar körkort.

  2. Jessica Byrskog

    Nä vet du vad nu blev jag riktigt arg.
    Varför höja tekniken till skyarna ÅTERIGEN? Varför ge gubbväldet vatten på sin kvarn och samtidigt ta upp feminismens fana för o skydda sig själv?!

    Fan va besviken jag blir på det här!

    Tjejen som du kallar ”könsmogen och gillar att parta” är samma tjej som hela sitt liv måstat TA plats istället för att FÅ den som tillhör henne.

    Den okända killen som vill börja spela har alla förutsättningar i världen att sätta igång och kommer inte bli ifrågasatt utan peppad. Han slipper läsa ett sånt här inlägg som kritiserar det han gör. Ett sånt här inlägg som fullkomligt underminerar hans trovärdighet och kallar honom för full och kåt på ren svenska. VARFÖR TROR DU ATT KILLAR ÄR MERA FÖRETAGSAMMA EGENTLIGEN?!

    Varför är det svårt för vissa tjejer att komma ut på klubbscenen? Kan det vara för att den varit mansdominerad sen start, satt normen för vad som är ”bra” via sina manliga utövare och därmed gett oss ett manligt kanon över hur saker bör vara?!

    För guds skull, tänk lite längre innan du använder ditt mediala utrymme. Ta ansvar för den röst som du fått!

    • Rent ut sagt skitprat, Jessica. Det ser inte ut så idag. Det finns ingen fana att ta upp, den är tappad för längesedan.
      Av folk som ett tag försökte lyfta debatten och inser att det inte går. Jag gör det trots allt.

      Det finns inget särskilt ”pepp” bland killar. Det är en myt.
      Vill någon tjej slå sig in som dj så skulle hela ”gubbväldet” hjula av glädje. Men det är svårt att rekrytera tjejer att spela musik som många klubbar vill spela. Så är det.

      Sedan är det dessutom så, att jag verkligen ansträngt mig för att försöka lyfta fram iniativ som, ja, kanske skulle bidra till en bättre fördelning i många fall. Så jag är verkligen inte fienden.

    • Hmm

      Ta ansvar för den plats du FÅTT skriver söta Jessica. Det kanske lite är där tån klämmer? Vi kanske ska börja kvotera in kvinnliga Dj:s på klubbarna då ni verkar ha svårt att ta egna initiativ? Sluta skjuta dig själv i fötterna och börja för fan ta plats och sluta gnälla. ALLA FÅR PLATS!

      • Oså skriver du ”söta Jessica” (hallå härskarteknik!) och förväntar dig att en ska ta något du skriver om jämställdhet/feminism på allvar?

    • TACK JESSICA! Skitgrymt skrivet. Håller med din analys helt!

      Dessutom en massa vita heteromän som arrar klubbar som bara bokar sina vita heteromanliga polare, som bara spelar låtar av vita heteromän och har klubbar på ställen som oftast ägs av vita heteromän… Oså bokar de ibland en tjej som får dj:a mellan 22-23 och så känner de sig SÅ nöjda och låter ”den riktiga festen” komma igång med vit heteromanskavalkad!!!

  3. Vad menar du med detta?

    ”Tjejen som du kallar ”könsmogen och gillar att parta” är samma tjej som hela sitt liv måstat TA plats istället för att FÅ den som tillhör henne.”

    Är det ”rätt” att spela på vilket ställe hon vill? Trots att andra hållit på med samma grej i tio år? Och vad är det för fel på beskrivningen ”tekniskt skickligare”? Är det inte ett yrke i någon mening?
    Man skall väl kunna byta en vinylskiva liksom? (och jag är inte säker på att jag skulle klara det, jag kan ingenting om sånt)

    Teknisk skicklighet har inget kön. Det är bara ett faktum, för att få och kunna göra en viss genre så krävs det mer. Eller mindre.

  4. tryggve

    kul att någon nappade. feminismen har verkligen helt rubbat vissa människors sätt att se världen. jag gissar att jessica är en av alla de där som har kort hår på sidorna men långt ovanpå och bär en rutig skjorta, har läst genusvetenskap, bär converseskor och tygpåse, har tjocka plastbågar i sina glasögon och ska vara så jävla normkritisk… det roligaste av allt är att det är de tjejerna som alltid tittar ilsket på mig när våra blickar möts, lite som ”titta på den där vita heterosexuella våldtäktsmannen som ska ut och undertrycka”. Jag trodde fördomar var något negativt….

  5. Skulle precis lägga mig men here we go….

    1. Skillnaden mellan en dj och en artist för mig är att en dj som förtjänas att kallas för artist är någon som är en dj på oldschoolviset. Jag skulle mer säga att en hiphopdj som Premier m.m är en artist trots att han är dj medan jag inte skulle kalla Vince Neil från Mötley Crue för en artist när han dj:ar även om han får ett högre gage. Det handlar om skills + det visuella. En grym dj som scratchar o har ett dansgolv samtidigt som folk står o dricker sin öl och bara tittar på han/henne och gärna betalar en summa du kan jämföra med en konsertbiljett för att se artisten utan att nåt liveband uppträder samma kväll.

    Där tycker jag man kan kalla en dj för en ren artist. (nu delar jag exakt samma åsikt som skatteverket by the way om hur du ska redovisa din konsert/klubbkväll….)

    2. Varför hittar man mer män som är dj:s ?

    Det har inte med tekniktröskeln att göra, visst jag kan hålla med om att om du skulle jämföra så skulle säkert många män då ha en högre teknisk kunnighet när det gällare dj:andet men det handlar enbart om erfarenheten inget annat.

    Problemet i hela musikbranschen (precis som så många andra) är ju större än så. Ta en titt på alla bokningsbolag i Sverige som figurerat genom åren. Det vore roligt om någon kunde göra en topp 10-rankinglista på kvinnliga bokare i Sverige. Det hade varit svårt. Inte för att en tjej är sämre på att boka men för att de ej släppts fram. Tjejer som jobbar på bokningsbolag har fått anställning som assistent, produktionsansvarig osv, men det är ett fåtal som fått chansen att bli bokare.

    Det är lite det som det hela handlar om. Du tar ju t.ex. upp rock o punk-djs osv och det är det absolut inte samma kunnighet för att kunna vara en bra dj som det är inom techno/house/hiphop/reggae-scenerna. På samma sätt som man där märker skillnad med vad en dj har för krav för att spela. En bra lokal hiphop-dj ligger i princip på 100 % mer än en bra lokal rock-dj i gage (för att connecta lite med artist/dj-snacket innan, orkar ej redigera o klippa nu)

    Problemet kvarstår fortfarande i att musikbranschen såsom många andra har varit en helt mansdominerad bransch rätt av.

    Skulle du fråga många arrangörer runtom i stan om hur många av deras tjej samt killpolare de frågat om de inte borde dja pga att de har en bra musiksmak (tänk nu rock/pop-arrangörer osv när en person kan lira brända cd-skivor men ändå göra ett jobb som publiken är nöjd med) så kan man finna en intressant röd tråd där att många inte ens tänkt på tjejkompisarna som possibla dj:s.

    Jag har själv varit likadan. Mina vänner Törley Sisters t.ex. startade en egen klubb för att de ville spela skivor, jag gick i för sig samma väg när jag ville börja spela plattor men menar mest på att jag inte tänkte på dom innan de började spela plattor.

    Det är mer där problemet ligger.

    Sen har vi i Göteborg haft en explosion när det kommer till tjejers medverkande i musikscenen vilket är grymt. Först började några spela skivor och sedan började fler och fler starta klubbar.

    Du tar även upp det med att arrangörer kanske borde hitta fler kvinnliga dj:s och det är en fråga som är svår dvs om man ska se det som en kvoteringsfråga.

    Jag säger både ja och nej.

    Nej pga att det inte handlar att kvotera in någon som är sämre på sysslan i sig men svar ja pga att jag har förr om åren känt mer behov av att peppa tjejer med bra musiksmak till att de ska dj:a.

    Varför? Väljer att citera din ironiska kommentar ”Samhällets fel, säkert.” (kanske fattar dig fel där, men så tolkar jag det som)

    Yep, exakt där ligger problemet. Redan från när man är liten skolas man in i roller. Tjejer ska va söta o tysta medan det är helt okej att en kille tar plats och är brötig, givetvis tar du med dig detta ut i livet och därav är inte de flesta tjejer lika framåt som killar är.

    Tack vara det tror jag även att tjejer i regl inte är lika framåt och vågar fråga om att spela skivor på ett ställe när bara killar spelar där hela tiden.

    Och just därför är här utvecklingen inom klubbranschen klockren.

    Det handlar inte om att vi män jämt tänker hierarkistiskt medvetet men om man tittar tillbaka på klubbkulturen i Göteborg kan du finna många likheter där.

    Ta Club Slacker som jag och Matilda drev.

    Jag dj:ade, bokade band och hon satt i kassan till en början, visst hon kom in efter jag startade den klubben men ändå.

    Ta Woody West. Kim dj:ar och bokar det mesta och Kristina sitter i kassan, alternativt spelar skivor på nedervåningen.

    Och om nu någon idiot som läser detta inte förstår det här så menar jag inte att få fram en diskussion här om någon hierarki inom Woody West eller liknande utan mer få fram att om man tittar igenom många av de klubbar som drivits av män o kvinnor ihop så har arbetsfördelningen ofta sett ut som sådan. Killen tar den offentliga rollen automatiskt, just för att vi är vana att ta för oss.

    Ooops…nu blev detta en roman, så blir det lätt när man är berusad och ska debattera. Kort och koncist är inte direkt det man är. Men men, såga på så har jag något att elda upp mig över under lunchen imorrn.

  6. Marko

    För att få ordning på denna debatt krävs att tjejer som är aktiva inom Göteborgs DJ och klubbscener delar med sig av sina erfarenheter. Som vanligt är det mestadels män som talar om hur kvinnors verklighet ser ut. Marcus och Jonk har poänger men tillhör så att säga fel lag. Till slut. Paranoida kommentarer kring hur hemska feminister är underminerar bara debatten och är rätt och slätt ovärdiga.

    • Vilka är de Paranoida kommentarerna?

      Edit. Jaha, Tryggve ja.

  7. tryggve

    Paranoida? Vilken härskar teknik hörrudu. Min norska vän som studerade på på global studies var tvungen att ringa mig och fråga, ”varför ser alla tjejer lika dana ut, har de samma åsikterna och tycker att de är så jävla annorlunda?”, välkommen till sverige svarade jag henne… Min favoritaffär har just fått in en sådan jag beskriver i kassan, och jag har aldrig blivit dåligt bemött där för hon kom dit. Paranoia från min sida?

  8. tryggve

    för att inte låta debatten handla om något helt annat så har jag jobbat med flera tjejer inom scenområdet, som har varit framåt, duktiga och intelligenta, och jag har inte kunnat se att dessa inte har fått några chanser för att de har varit tjejer, snarare tvärt om, folk har verkligen bett dessa på sina knän att delta på olika saker i egenskap av att de tillhör ett underrepresenterat kön, varpå jag som tillhör det andra könet verkligen måste kämpa för att få samma möjligheter.

    Den feministiska logiken att ”bara för att det är hälften kvinnor i världen så ska vi vara hälften representerade över allt” är helt koko, eftersom att det är väl för fan självklart att det måste återspegla rekryteringsunderlaget. Nu finns det ett extremt brett utbud i scenutbildning enbart riktat mot tjejer något som medför att rekryteringsunderlaget kommer bli mycket större, och därför underlaget ökar. Det intressanta här är ju också att vad jag förstår så är de flesta män självlärda, feministerna kräver utbildning till det män klarar själva.

    Feminismen har gjort att vissa kvinnor skyller reflexmässigt varje motgång på något patriarkat som ingen ännu klarat bevisa vad det är, det påminner väldigt mycket om min schizofrena vän som skyllde på CIA och rymdvarelser när hans flickvän gjorde slut…

    Och att komma med den feministiska lögnen att vi föds som blanka ark, tabula rasa, och enbart påverkas från omgivningen är helt fel, helt fel, var ända kultur i hela världen har de samma dragen i större eller mindre grad, män är mer tävlingsinriktade och mer risktagande. Detta innebär inte att det inte skulle varit bättre med ett samhälle som är mindre tävlingsinriktat men att dra floskeln om att det skulle vara ENBART för att vi blir behandlade olika och därför måste gå på genusdagis bygger på en lögn. Läs till exempel boken ”testosterone files” där max wolf valerio berättar om sina erfarenheter med att gå från kvinna till man och hur testosteronet påverkade honom. Okej ett citat: ”Testosterone is party energy. I’m finding it hard to contain. If I lie down, I beat off. If I get up, I feel like walking, walking, and walking. I wake up with a start in the mornings, charged. I wish I could channel it… On estrogen, I was more relaxed. I couldn’t have known it; I had no means of comparison. I felt submerged in a sweet, dense fog, like walking through liquid–slow, languid. (Valerio, 2006: 20)”

  9. Marko

    Om du blivit illa behandlad av elaka feminister är det givetvis mycket tråkigt. Förstår dock inte riktigt vad det har med denna diskussion att göra

  10. Marko

    Trodde denna debatt handlade om hur mycket plats tjejer får/tar/ges inom Göteborgs DJ och klubbsfär???
    Är säker på att nätet erbjuder många platser där villiga kombattanter kan bemöta dina tankar kring feminism och dess tillkortakommanden

  11. Marko

    Debattartikeln belyser dessutom devalveringen kring DJ-begreppet. Min läsförståelse är hyfsat bra. Nämner det i förbifarten så ingen behöver känna sig missförstådd

  12. G

    Jag vill också höra historier från kvinnliga DJs hur de har upplevt branchen och möjligheterna!

    • Jag tror tyvärr inte vi kommer få höra det.

      De som lyckas kommer nämligen inte vilja skjuta sina arbetsgivare i fötterna, och de som inte lyckas kommer inte ha någon insikt utan mest vara sura för att de inte lyckats och skylla det på någon annan.

      Men jag hoppas jag har fel.

      Jag köper delvis resonemanget som jonk för, att det handlar om att bokarna ofta är manliga, men inte hela vägen. Det är klart att det är enklare att rekrytera bland sina kompisar som man redan känner, men jag tror inte det finns något filter som sållar bort tjejer där. Det beror väl helt enkelt på att tjejer har en tendens att inte vilja ta plats och fråga, som om det vore en prestigeförlust.

      Som en motbild till hur det verkar vara just i klubbsvängen kan jag ju nämna att när det gäller den här sidan, så är det troligen 90% tjejer som hör av sig via mejl och vill skriva, ger feedback (bortom kommentarfunktionen då) och tom…vill praktisera :0 .. Medan om man är ute så är det kanske 50/50, någon kille kan komma fram och säga att ”han är skitbra på att skriva och vet mycket om musik” och sedan händer det absolut ingenting.

      Det verkar helt enkelt som det där med att ”skriva” i såfall är en kvinnlig domän med en tradition av bloggar, dagböcker etc. Det är i alla fall ingen slump att det är 90% tjejer som någonsin medverkat på den här sajten, och då är den t.om hyggligt nischad åt nöje och kultur.

      Till saken hör kanske också att Djungeltrummans två klubbredaktörer (kanske är de bara en nu?) är kvinnor, och dessutom Nöjesguidens nya. Så jag ser inte att det skulle vara helt kört att ta sig fram om man bara satsade.

  13. tryggve

    Marko, ditt påstående om att bara för att det inte finns kvinnor i klubbvärlden nödvändigtvis betyder att de är uteslutna är fel, dessutom ifrågasätter jag den feministiska retoriken att det måste vara minst 50% kvinnor över allt annars är kvinnor undetryckta.

  14. Marko

    Vart har jag påstått att kvinnor skulle vara uteslutna? Belyser bara vad debatten handlar om. Det finns knappast någon vilket ser det som negativt att fler och fler tjejer anordnar grejer och medverkar inom klubbvärlden. MEN! Faktum är att betydligt fler killar arrangerar klubbar och spelningar samt DJ:ar än tjejer. Skulle tippa att fördelningen 80% killar 20% tjejer är rimlig. Detta är bara en sk magkänsla och så länge ingen tar på sig hästjobbet att undersöka saken kan man bara spekulera.
    Jag tror du får svårt att hitta personer som på största allvar tror att 50/50 könsfördelning på alla poster i samhället skulle trolla bort eventuella ojämlikheter mellan könen. Däremot tycker jag det är bra att få in fler kvinnor i av tradition mansdominerande sfärer. Detta gäller i allra högsta grad klubb, konsert och nöjeslivet. Även om det ser betydligt bättre ut på den fronten än för 10 år sedan betyder det inte att faktumet bör sopas under mattan. Att folk lyfter frågan till varför det fortfarande är betydligt fler killar än tjejer som sysslar med musik på något plan ser jag som positivt. Att en del män blir provocerade av den debatten är endast beklagligt.

  15. Vill bara inflika ett exempel som säkert redan är känt av de flesta.

    By Haart, som har hand om bokningarna på Styrbord babord, samt Villafesten och andra events som Nöjesguiden etc har för det mesta nästan FLER kvinnliga djs än manliga.
    Nu har de iofs en kvinlig förgrundsfigur i form av Irina Darling.
    Jag vet inte om det har med saken att göra, det får någon annan svara.

    Likaså tycker jag de flesta av Jazzhusets arrangemang brukar ha bra fördelning, utan att ha räknat. Men min ryggmärgskänsla är den. Och på Jazzhuset är det mig veterligen Halleluja som bokar. Där är de flesta män, kanske t.om gubbar om man skall hårddra det.

    De är i alla fall två av de mest bokningsintensiva klubbarna i stan. Idag spelar för övrigt Klara Grape och Lovisa Aijmer skivor på M2.

    Ha det.

  16. JayStarSeven

    Intressant diskussion som behövs…

    För typ 9 år sedan hängde jag med en tjej som brann för att scratcha och spelade hiphop. Hon var typ en tiondel så bra som jag på att scratcha på den tiden, hon hade varken några mixtapes eller snippets av hennes scratch uppe online. Trots det fick hon 2 spelerbjudanden i veckan bara för att hon var en kvinnlig DJ som scratchade… Då hon var stolt tackade hon alltid NEJ eftersom hon kunde inte med att stå där och veta att hon inte ens var hälften så bra som killar som inte kunde få spelningar.

    Som klubbarrangör själv skulle jag inget annat hellre än att boka en duktig kvinnlig DJ som kan göra ”våran grej”. Framförallt skulle det dra skitmycket folk.
    Om jag hittade en kvinnlig DJ som bara hade 25% av det ”engagemang” (tekniskt, musikmässigt & erfarenhet m.m.) som dem jag normalt bokar, skulle jag inte tveka på att boka henne. De flesta av de promotors jag känner som håller med liknande grejer vet jag skulle resonera likadant. Därav skulle jag vilja hävda att det redan finns en typ av kvotering…

    Att jag inte hittar tjejer som ens har 25% av engagemanget likt de nördar jag bokar hör till en betydlig djupare diskussion…

    När det kommer till att spela populäristiskt musik som man hittar utan att leta efter och alla ändå känner igen, förstår jag inte riktigt varför inte tjejer släpps in? Oftast gör de ju det bättre en nördig DJ som ändå inte spelar från hjärtat.

  17. Marko

    Då bandbokning är en hobby för mig som inte genererar några inkomster att tala om finns det ingen möjlighet att kvotera in band ens om jag ville. Kvinnliga utövare inom min musikaliska intressesfär är försvinnande få. Jag får helt enkelt boka det som finns att tillgå och är på turné. Har genom årens lopp fått en del kritik för att jag nästan bara bokar band med uteslutande manliga medlemmar. Jag vägrar dock att boka band som jag personligen inte gillar enbart pga att dom tillhör det motsatta könet. Hade känts oärligt mot både banden, mig själv och min publik.

    Dom sista 3-4 åren har dock en hel del tjejer börjat dyka upp på mina tillställningar, vilket är jäkligt kul. Så var det verkligen inte när jag började köra gigs 2002. Får hoppas att dessa tjejer börjar starta band i parti och minut! När det kommer an till kvinnliga DJs blir det däremot bakläxa. Kan bara komma på 5 stycken tjejer jag bokat genom årens lopp. Finns numera betydligt fler att tillgå om jag anstränger mig lite. Behöver ju inte heller som i Jay Stars fall bry mig nämvärt om DJ-tekniska aspekter. För min del räcker det att nån har smak som passar i sammanhanget, kan byta en skiva samt förhoppningsvis har lite känsla för vad som passar att spela efter varann

  18. Sara

    Hur tröttsam den här debatten än är så är den viktig. Jag tänker inte agera representant för alla kvinnor, jag tänker bara dela med mig av min erfarenhet av det hela.

    Först och främst finns det en anledning till att det finns fler stödgrupper för unga tjejer än killar. Det går att engagera sig på många sätt för att stärka unga tjejers självförtroende och coacha dom till att våga göra det de vill, men framförallt lära dom att våga ta plats. Det här är för mig en viktig aspekt i hela den här debatten och för er som läser så är det kanske inte så svårt att förstå varför.

    Jag själv växte upp med en bror som än idag är en väldigt duktig DJ/producent, många år senare började jag själv jobba inom den väldigt ‘mansdominerade’ musikbranschen. Tack vare mitt intresse i musik så hade jag många personer runtomkring mig som uppmuntrade mig till att spela skivor. Ett par år senare fick jag förfrågan om att vara klubbarrangör. Jag kan säga att det då inte alls var lika lätt att hitta tjejer som spelar skivor som det är idag. Att vara tekniskt duktig är i många fall inte lika viktigt som att spela bra musik. Men 99% av alla förfrågningar jag fick var från killar, medan jag i efterhand förstått att många tjejer väntade på att få en förfrågan av mig.

    Själv är jag inte duktig på att sätta varenda taktmix, av den anledningen så har jag aldrig velat kalla mig själv för DJ, utan har alltid sagt att jag spelar skivor. Detta eftersom jag anser att det vore en skymf mot alla de som är riktigt duktiga DJ’s. Jag har blivit bokad många gånger ändå, förhoppningsvis inte för att jag är tjej, utan för att jag tycker att det är grymt skoj när jag får dela med mig av den musik jag gillar.

    Förstår inte vad det här snacket om gubbväldet kommer ifrån. Idag känns det som att det står en kvinna med i spelet bakom många framgångsrika klubbar i Göteborg. (Halleluja består btw inte bara av gubbar Marcus) Har svårt att tro att kvinnor inte får spelningar, utan jag tror snarare man idag har det till sin fördel. Vilket också är väldigt synd, för vi behöver ingen inkvotering, vi behöver inte skrika ‘Girl Power’. Oavsett om man är kille eller tjej så finns det inte tillräckligt stort utrymme för ALLA personer som vill stå bakom skivspelarna. Är man tillräckligt duktig på att spela skivor och anpassa sig till dansgolv/publik/klubb så har man väldigt bra förutsättningar. Däremot så kommer det alltid att finnas de som inte accepterar det och då kan man skylla på att man är kvinna, man, invandrare eller whatever.

    Till alla som vill vara Dj’s idag eller helt enkelt bara spela skivor så är det bra att ha det i åtanke att man måste synas och göra sig hörd (om man inte har en polare som driver klubb) Man måste ibland tjata, oavsett kön. På samma sätt som det är för alla som gör musik och spelar i band.

    Läs gärna: http://www.gp.se/kulturnoje/1.651698-ametist-azordegan-kvotering-ar-valgorenhet

  19. Tack.

  20. JonJovan

    Jag tänker på en annan grej, som kanske har viss relevans till det ni diskuterat? En generalisering som jag kan sägas stå för är att män i allmänhet har mer erfarenhet av att deejaya, mixa när de får betalda bokningar än tjejer, däremot tycker jag att kvinnliga djs ofta brukar vissa större fingertopps känsla för vilken låt som får dansgolvet att löpa amok. När en dj (oavsett kön) besitter båda dessa förmågor brukar det bli kul för oss som står och gungar. Det kanske låter tråkigt, men jag tror att manliga djs ibland är mer bundna till genre/coolhets konventioner än kickass kvinnliga selectors. Om fler manliga djs kunde övervinna sin genrebundenhet skulle de kanske bli roligare spelningar generellt?

  21. G

    Helt off-köns-topic så finns det för få DJs som gör precis det JonJovan efterfrågar: kollar av dansgolvet och spelar det folk vill höra.
    DJs som ingen känner till bör hora mer tycker jag, alltså göra det de ska: spela musik publiken vill höra.

    Jag har varit på flertalet dansgolv där folk står och väntar på att nästa låt ska vara bättre än den förra men ack nej. Ingen känner igen en endaste låt.
    Och alltför tekniska (oftast) snubbar som ska vrida på reglagen så allt hackar så det låter BAAAJS, inget flow eller sväng alls. ”Om jag får folk att fatta att jag faktiskt får låten att låta annorlunda med massa fula ljud i, då är jag väl en artist???”

    Nej mer publikfrieri tack från DJ-hållet, ni kommer märka att dansgolvet blir fyllt av glada människor och det är väl det det hela handlar om eller???

  22. kristian

    Men några som inte är lika bra DJs är invandrare. Tycker etniska svenskar är mycket bättre. Trots det ser man jättemånga invandrare som ska kvoteras in och spela skitmusik som inte alls kräver bra teknik. Tycker ni kan skriva om det istället….

    • Dumheter. Halva stans duktiga djs består av folk med åtminstone ett utomnordiskt efternamn. Jag har inte släktforskat visserligen.

      Men trivs du bättre på Smögen med Tomas Ledin ringande i öronen kan du ju dra dit.
      Det kommer vi inte skriva om i alla fall.

  23. G

    kristian: Skojjar du nu?

    • Bara nån snedgooglare från Gälivare, inget att bry sig om.

  24. JonJovan

    Tycker kommentaren hade varit jätterolig om den inte hade varit allvarligt menad, byt ut invandrare mot tanter och ni fattar. Men med SD i riksdagen ger det en äcklig bismak.

  25. kristian

    Byt ut invandrare mot kvinnor i meningen så fattar ni hur löjligt diskussionen är.

    tydligen tycker flera här att tjejer inte är lika bra djs eftersom de inte behärskar tekniken lika bra som killar, därav att det mest är killar som håller på med elektronisk musik och tjejer med pop som då är enklare.

    okej det är som att hävda att yngwie malmsteen är världens bästa musiker eftersom hans gitarrteknik är enastående och att alla som inte är så bra som honom inte är musiker egentligen.

    Jag som klubbarrangör har både spelat med killar och tjejer. Det enda skillnaden jag har märkt är att tjejer tar det mer seriöst och super inte ner sig när de ska spela, dessutom har jag märkt att det kommer mycket killar fram som ska ”lära” tjejerna hur man ska göra även om det går skitbra för dem.

    exempel på hur tjejer bemöts: några kompisar skulle spela på ett ställe på tredje lång, när de dyker upp och ägaren ser att de är tjejer ställer han in spelningen och sätter på en blandskiva istället.
    exempel på hur jag bemöts efter att jag haft en riktigt dålig kväll bakom båset: ”fan vad du är grym”…

    men sånt tänker naturligtvis inte ni på här, ni har ju bestämt er för att tjejer är skitdåliga egentligen men har det skitlätt eftersom de är små och söta.

    • Den ironin gick fram väldigt dåligt i det första inlägget, men visst om den fanns: Point taken.

      Om någon krogägare ställt in en spelning på tredje lång för att det var tjejer och satt på en blandskiva vill jag ha den storyn NU!

      Att tjejer inte super ner sig i samma utsträckning kan jag köpa, definitivt. Själv tycker jag ju att för min del att nedsupandet är betalningen, om man ändå inte får någon lön liksom. Men visst, man skall ju kunna utföra det man är därför inget snack.

      Tror ingen av de som skrivit här har något emot kvinnliga djs, personligen tycker jag diskussionen har visat det.

    • M

      Storyn om tredje långg: Jag var med, om det inte finns flera svin på den gatan. Hade blivit lovade att spela, gick dit och frågade om vi skulle koppla in våra grejer, men han insisterade på att göra det själv. Men vi fick inte ens chans till att spela; hade massa go gammal soul på fickan men ägaren bara avblåste allt och sa att tekniken inte fungerade, att uttaget var överbelastat eller nån sån skit och att ”det var väl synd, inget att deppa över” så fick vi gå och han satte på ett blandband. Vi var tre tjejer som hade förberett oss och var peppade men fick gå därifrån. Vi hade dragit dit massa folk men det var tydligen för stressande för ägaren att ha tre tjejer bakom dj-båset (det räcker ju med en, eller?) Förnedrande i alla fall. Hade han gjort så med tre killar, tror inte det. Stearin hette stället förresten.

      • För jävligt om detta stämmer.

      • Finns för övrigt ett svar från Stearin, på min Facebooksida där jag tog mig friheten att citera dig, M. Min profil är offentlig, du skall kunna hitta den där och även kommentera om så önskas tror jag.

  26. Såg att vissa här efterlyste historier från kvinnliga DJ’s så jag ska försöka ge en bild av hur det är, trots att det är lite svårt eftersom jag inte reflekterat så mycket över det. Kommer säkert bli ganska rörigt men skit samma. 



    Jag började spela skivor i gymnasiet på olika klubbar, typ Klubb Svanen på Jazzhuset och på Magnus & Magnus. Spelade inte många gånger, kanske 2-3 gånger. Jag fick spelningarna genom kontakter och spelade tillsammans med vänner, både killar och tjejer. Jag upplevde inte att någon höjde på ögonbrynen över att man var tjej och spelade skivor när man spelade pop/rock/hits. Det krävdes inte så mycket teknisk skill, snarare att man hade bra kontakter och var musikintresserad. 



    Det är viktigt att komma ihåg och uppmärksamma att klimatet skiljer sig inom klubbvärlden beroende på vilken musik man spelar. Min bild är att det är relativt lätt att som tjej få spelningar där det inte krävs så mycket tekniska skills och där man bara ska spela låtar. Exempel på klubbar är Jazzhuset och Styrbord babord som jag tycker bokar väldigt många bra, musikintresserade tjejer och ger dom en chans. 



    Någon gång strax efter gymnasiet upptäckte jag elektronisk musik och blev helt uppslukad av det. Jag var dock fast besluten om att bli tekniskt duktig innan jag började spela ute så jag lärde mig olika program som t.ex. traktor samt att taktmixa med CD. Jag läste även böcker om Dj:ande och kollade på massa dokumentärer om housemusikens historia. Jag åkte på housefestivaler och började gå på houseklubbar. Studerade DJ’s och inspirerades av dom. Spelade in ett mixtape och skickade till olika klubbarrangörer. 



    Det känns som att de flesta arrangörer märker ganska snabbt om man är seriös eller inte. Särskilt inom housekulturen där det är ganska viktigt att vara ”nördig”. Mina kontakter inom Göteborgs klubbscen (har haft turen att känna ganska många av Göteborgs nuvarande klubbarangörer sen högstadiet och gymnasiet) var det som gjorde att jag fick mina första spelningar. Det var små spelningar där jag fick testa mina vingar. 



    Efter det mailade jag massa klubbarangörer varje dag enda tills jag fick napp. Nu har jag byggt upp mitt CV såpass att jag knappt behöver mejla runt längre utan arrangörerna kontaktar mig istället. Jag har spelningar nästan varje helg.

    Jag vet inte särskilt många tjejer som spelar deep house, tyvärr. Särskilt inte som bor kvar i Sverige. 



    Jag tror att det är både till min fördel och till min nackdel att jag är tjej. Jag tror jag att jag har lättare att markandsföra mig som kvinna. Jag får mer uppmärksamhet och folk hajar till när dom ser att det är en tjej som spelar.

    Däremot har jag otaliga gånger varit med om det som Kristian skrev; ””… jag har märkt att det kommer mycket killar fram som ska ”lära” tjejerna hur man ska göra även om det går skitbra för dem.”

Jag vet inte hur många gånger jag har varit med om detta. En gång kom en helt random kille fram och filtrade mitt i en låt. Vansinnigt störande gjort.

 Vidare får jag väldigt ofta känslan av att många försöker sätta en på plats genom att säga typ”om du ska spela här krävs det att du har mp3kvalité på 320kbit/s och att du har ett musikbibliotek på minst 100 låtar”. Då känner man sig lite dumförklarad… Vet ej om det beror på att jag är tjej men det känns lite så.

    De flesta har grundinställningen att tjejer inte kan vara seriösa DJ’s men jag tror det enda man kan göra är att försöka bryta den föreställningen genom att helt enkelt bevisa motsatsen.

    

Inom vissa kretsar inom musikvärlden känns det som att det krävs att man är snygg och kvinnlig och anspelar på sex om man ska spela skivor som tjej. Ett exempel på detta är Viktoria Metzker. Jag vet även många mindre kända men svinduktiga house och techno-tjejer som tråkigt nog använder uttryck som ”playing sexy house and techno” och har utmanande bilder på sig själva som pressbilder.

    Det är tråkigt om det för tjejer ska behöva handla om utseende och inte om musiken. Min uppfattning är dock att detta inte är så vanligt förekommande bland deep house- och popklubbar utan snarare inom komersiell house. 



    Det är självklart extremt svårt att få spelningar på vissa ställen men jag tror inte att det beror på att jag är tjej utan snarare att det är ett gäng (som råkar vara killar, extremt nördiga sådana) som har klubben och bara bokar sina vänner. 



    Housevärlden har alltid varit mansdominerad. Herregud, man skulle till och med kunna säga att den grundades av homosexuella män! Men jag tror bara det är en tidsfråga innan fler och fler tjejer kommer in på house/Dj-scenen.

    Jag tror att en levande debatt om ämnet är viktig, samt att fortsätta utbilda kvinnor i Dj:ande. Yoko-Dj’s är ett exempel på ett projekt jag tycker är väldigt bra! 

Som jag nämnde tidigare skiljer sig klimatet väldigt mycket beroende på vilken musikstil man spelar och vilken sorts klubb det är. Jag upplever denna skillnad i musikstilar som ett problem när man diskuterar bristen på kvinnliga DJ’s. Som ”deep house-dj” känner jag aldrig ett behov av att jag måste anspela på sexualitet för att få spelningar. Däremot måste jag hela tiden bevisa min ”nördighet” på ett sätt som jag tror killar inte behöver.Inom komersiell house är det annorlunda. Osv… Vet inte riktigt hur man ska komma till bukt med det problemet.

    

Här kommer lite råd till alla DJs som vill lyckas, tjej eller ej: Min övertygelse är att en duktig DJ i grund och botten bara är en person som är intresserad av musik och hur människor reagerar på musik. Det är därifrån du kan gå vidare. Den bästa erfarenheten är att klubba mycket och gå på många spelningar och inspireras av bra DJ’s. Det är viktigt med kontakter. Nätverka mycket när du är ute och var seriös med det du gör! Markandsför dig själv och din musik så mycket du kan och sätt musiken i fokus snarare än dig själv.

    

Gud vilket rörigt och långt inlägg.. Skyller på att klockan är mycket!

  27. Grymt bra och initierat inlägg, tack.

    Mjao, du skulle inte ha lust att skicka ett mejl till info@goteborgnonstop.se och säga vem du är? Jag kommer absolut inte avslöja det till någon, tänkte bara att det kunde vara bra att ha om jag någon gång ville ställa en fråga, eller om jag själv skulle behöva tipsa om en ”kvinnlig dj”.

  28. Mjao:
    Grymt bra skrivet.

    Just den nördigheten som du nämner inte skall förväxlas med att kvinnor inte släpps in…

  29. Martin

    Från början spelade inte en dj exakt det publiken ville höra. Det fanns ett sug efter att höra ny musik på nattklubbarna eftersom radion hade stannat upp och spelade samma låtar. DJ kom till eftersom han hade koll på den nya musiken. Nu snackar vi tidigt 70 tal.

  30. Mia

    Det kommer alltid att finnas både män och kvinnor som hävdar att de faktiska och statistiskt påvisbara skillnader som finns på gruppnivå mellan män och kvinnor i samhället, och som ingen förnekar eftersom de är så uppenbara, inte beror på strukturer utan bara på att kvinnorna som individer inte står på sig/är tekniska/tar för sig/är drivna/är intresserade, osv.

    Då har man accepterat faktum: Kvinnor som grupp är lite sämre än män (även om det på individnivå förstås finns undantag), och då är det inte mer än rätt att det ser ut som det ser ut med löner, styrelseposter, maktpositioner och dj-yrket.

    Själv tror jag inte att det är så. Kvinnor som grupp är lika bra, men får inte samma möjligheter. Det beror i min mening på djupt rotade strukturer, som både kvinnor och män behöver bekämpa aktivt. Så länge inte alla kvinnor och alla män vill erkänna att strukturerna finns och ställer till jävulskap (eftersom de, helt utan ha koll på vad som krävs för att hävda ett statistiskt underlag, ”känner en kvinna som klarade sig jävligt bra” alternativt ”känner en kvinna som fick komma fram bara för att hon var tjej, utan att kunna något”) utan bara tror att det handlar om tillräckligt eller otillräckligt ”jävlaranamma”, eller ren tur, så kommer strukturerna att finnas kvar. Tough shit för kvinnorna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Bloggar

Bloggarna är våra skribenters mer personliga uttryck.

Chawki

Uppdaterad 2018-10-16

The Cult of Boydah släpper en skiva ‘Electrical Youth‘, den 10 november och spelar då på Bengans. Skivan är inspelad i en stuga i Härryda. En stuga i skogen eller vid en åker brukar va bästa inspelningsplats. The Cult of Boydah är följande: Zack Thoresson (Sång, flöjt, Gitarr, Orgel) Linnea…

Läs Chawkis blogg...

Nina

Uppdaterad 2018-04-01

Du stillnar död i min snömun, så lik en katatonisk lem, en urtagen av barmhärtighet sederad. Ett sovande trapphus, ett bortglömt dike, rännsten. Eldhärjad och bar rör jag mig mot tornet. Det lossas och lassas, besviket hänger brösten, vissnade, torra. Jag är tre dagar sen, allt skall brinna. Det som…

Läs Ninas blogg...

Tuores

Uppdaterad 2018-10-14

Bakom tidens åsar ligger det förflutna som en mäktig dimbank   Jag är glad att jag var ung på 70 och 80-talet Först Zappa och hippiedrömmen med stark och fungerande socialdemokrati i Sverige Sen 80-talet med roliga universitetsstudier, syndikalism och drösen med svenska spännande band 90-talet hade en bra engelsk…

Läs Tuoress blogg...

Stefan Falck

Uppdaterad 2018-10-03

Det finns en mening Någon lyfter din börda Allt är här Nära, men ändå så långt borta Som solens strålar över det gåtfulla Pompeijis ruiner   Andreas min svarte broder Gå stolt som du alltid gör   Jag har ett nytt namn på min älskling Ulligulli   Bengt-Ove Gabadin Den…

Läs Falcks blogg...

Primadonnan

Uppdaterad 2018-10-08

Jag var på Beatles-jubileet som firade 51 år av Sgt Pepper-skivan på Stadsteaterns stora scen. En fullsatt salong. Anne-Lie Ryde var artisten som talade om hur hon upplevde The Beatles. Jag mindes då när jag hörde dem första gången i radion – 64. De gjorde en cover på A taste…

Läs Primadonnans blogg...

Johnny Larsson

Uppdaterad 2018-10-16

Teckning: superfreakbaba Vad kan man göra en varm söndagseftermiddag i oktober? Man kan gå och lyssna på bra Jazz på Klubb impuls på Frilagret. Första akten var Signe Dahlgreen solo på tenor och altsax. Hon inleder med att spela enbart på tenorsaxens ”nacke” där munstycket sitter. Ett spännande grepp att…

Läs Larssons blogg...

KakaDua

Uppdaterad 2018-04-09

vi vann jag och uli lillhagen jämnad med marken ett liv i skräck ettliv utan hopp ett liv utan nåd ett liv i gemenskap med andralikadana så fusk tortyren jag skrattar rakt i ansiktet döden tarjaghellre än det för vi vann jag och uli vi vann

Läs mollers blogg...

Wheeler

Uppdaterad 2018-02-23

På Folkteaterns facebooksida går det att läsa i en kort intervju hur Pelle Ossler tycker tystnaden är det bästa ljudet. Det är just i den tystnad som kommer efter en ton som ger just den tonen sin karaktär. Utan tystnad blir tonen en konstant företeelse, något oändligt som aldrig tar…

Läs Wheelers blogg...

ozelot

Uppdaterad 2017-03-22

När jag var i Maryland. Och fortfarande bara ett frö till den jag skulle. Skolbuss, cigarettglöd från de svartas uthus. Bilar som passerar genom prärier i hög hastighet. Jag genade ibland genom en majsåker. Genade mycket på den tiden. Jag visste. Även i dag vet jag. Att den varelse som låg…

Läs ozelots blogg...