Göteborg Nonstop - Lite mer än paddanbåtar

Annons

Stena Line kan flytta snabbare från Masthugget

2012-04-05 av ozelot

De senaste veckorna har det rasat en omfattande folklig kampanj för att flytta Stenaterminalen från Masthuggskajen. Föreningen Yimby bedriver sedan länge debatt om förtätning av stadsbilden, och verkar för att bygga bostäder längs med hamnkanalen där nu Stena Line ligger. Igår uppmärksammades frågan i Metro, där även en intressant detalj uppmärksammades.

Det nuvarande avtalet mellan Göteborgs Hamn och Stena löper fram till 2014. Nytt beslut om kontrakt skall tas under detta år, vilket blir en fråga för kommunstyrelsen. Men i artikeln dök också upp en hoppingivande uppgift – precis som Yimby påpekar: Om något beslut ej fattas förnyas avtalet med automatik.
Men. Inte med 25 år, såsom tidigare spekulerats, utan endast 5. Alltså endast fram till 2019.
Dessa uppgifter har nämligen inte varit offentliga innan, skriver Yimby som får det bekräftat direkt av Jan Inganäs vid Göteborgs Hamn.

Enligt Johan Altenius som leder projekteringen kring Norra Masthugget för Stadsbyggnadskontorets räkning, skulle området kunna hysa 1000 bostäder.
Det eviga kruxet är dock Oscarsleden som utgör ett effektivt hinder mot vattnet, och de höga bullernivåerna gör det svårt att ha bostäder nära inpå.
Ett alternativ är att bygga en ljudbarriär i form av kontor, men detta känns enligt mig som ett tillbakasteg

Förslag finns också att gräva ned Oscarsleden, ha kvar Stena vid Masthugget men då enbart passagerartrafiken. Frågan är då hur intressant detta är för rederiet vars ekonomi ändå sägs vara knackig. Det lär inte vara slutdiskuterat än på ett tag.
Men att ett förnyat avtal enbart är femårigt – och inte tjugofem som tidigare spekulerats – är glädjande nog. Fram tills dess kan vi ju bebygga det blåshål som upptar området mellan Masthuggstorget och kajen, och som idag är en enda stor parkeringsplats – som dessutom aldrig är i närheten av fullbelagd.

Illustrationen ovan är ett planförslag framtaget av studenter vid BTH.

Kommentarer på Stena Line kan flytta snabbare från Masthugget

  1. Anonym

    Behövs verkligen ett nytt Eriksberg? Bostadsbrist i all ära men det här känns bara fel, hellre ha kvar den lilla känslan av ”hamnstad” som finns kvar än att få ett nytt själlöst område för rika själlösa människor.

  2. Lika anonym

    ’Känsla av ”hamnstad”’? Det är ju mestadels asfalt, bilar och långtradare.

    • Anonym

      Vad tror du en hamn består av? Förutom båtar då.

  3. Scania 730

    Sitter här och väntar på att få köra på färjan till Fredrikshamn. Ett kul avbrott mot att sitta själv vid ratten är att äta en rejäl måltid under överresan. Har aldrig varit inne i Göteborg men har sett Masthuggskyrkan och Sjöfartsmuset från bilen här. Om de lägger ner får jag väl åka över vid Varberg.

  4. Alternativen är väl inte bara asfaltsöken eller ”ett själlöst område för rika själlösa människor”? Är det någon som tycker Göteborg hade blivit bättre om man rivit alla kvarter runt Andra Långgatan och gjort markparkering istället? Nej, vi kan väl se till att bygga roliga stadskvarter där det finns plats för alla möjliga sorters människor, mer eller mindre ”själfulla”.

    • fortfarande anonym

      Jag utgick från det förslag man länkas till via bilden, det ser ut som en fin idé men oavsett vad som byggs kommer det bli dyrt (läs själlöst/Eriksberg). Ingen kommer bygga billiga lägenheter, affärslokaler, etc med de höga kostnaderna som Oscarsleden kommer medföra. Med andra ord, inga ”roliga stadskvarter” då nytänkande aktörer med störst sannolikhet inte kommer ha råd. Antagligen skulle ett sådant projekt dessutom pådriva gentrifieringen av långgatorna. För att inte tala om lokaler som skulle rivas, till exempel kommersen. Nej tack, då är asfaltsöken ett bättre alternativ.

  5. Sedan kommer Göteborg att fortsätta vara en hamnstad, oavsett om man konserverar Masthuggskajen som något sorts ”Stena-Skansen” eller bygger nya stadskvarter där folk kan bo, arbeta och roa sig.

  6. Anonym: Så om jag förstår dig rätt så ska vi inte bygga några nya bostäder, trots att befolkningen ökar? Du tycker det är bättre att folk inte har någonstans att bo och att stan är fylld av stora tomma parkeringsplatser än att man försöker bygga bostäder, arbetsplatser, dagis, service osv? Jag tycker det är ett besynnerligt resonemang. Det blir ju inte lättare att få tag på bostad för att det inte byggs några bostäder alls.

    Vad gäller den eventuella ”gentrifieringen” av långgatorna (som väl redan pågått ett tag) så lär väl det bästa sättet att undvika det vara just att se till att utbudet av lokaler och verksamheter ökar i närheten. På det viset minskar ju trycket på just långgatorna.

    Men du har rätt i att man inte ska riva Kommersen, man behöver inte riva någonting, det finns gott om plats för det gamla och det nya att blandas.

    • fortfarande anonym

      Jag tror du missförstår mitt argument. Jag håller med dig i principen att en blandad stad är något bra och önskvärt. Kalla mig pessimist eller realist, men jag tror inte det du och Yimby eftersträvar är möjligt. I alla fall inte just vid Stena terminalen. Det går säkert att bygga ett fint område med butiker och bostäder precis vid vattnet, men att tro att det kommer bli ett område för ”alla möjliga sorters människor” är skrattretande. Detsamma gäller ditt argument att ett sådant område skulle ”minska trycket” på långgatorna och på så vis avböja den gentrifieringen som pågår. Jag ser gärna, precis som de flesta, att nya bostäder byggs i Göteborg och gärna som en blandstad men ett projekt i denna magnitud kommer kosta för mycket för att någonsin bli blandad. Låt pengar satsas på effektivare lokaltrafik istället och bygg era artificiella ”blandstads”-områden någon annan stans.

  7. Lika anonym

    Vilka konstiga argument folk kommer med!
    Pris är beroende av tillgång och efterfrågan. Bostäder är dyra för att det finns för få.
    Färjetrafiken behöver väl inte försvinna bara för att avgångarna är lite längre ut från centrum?
    Min utgångspunkt är att Göteborg skall vara så trivsam som möjligt för befolkningen, och jag tycker inte Stenas område på södra älvstranden är bra på något sätt. Det är en ful barriär som hindrar folk från att komma ner till vattnet.

    • fortfarande anonym

      Jag håller med dig att det är tråkigt att det är som en barriär som hindrar folk från att ta sig till vattnet. Det är tråkigt, men Oscarsleden hindrar mig mer personligen.

      Om du läser mina andra inlägg kanske du förstår mitt argument. Bostäder är inte bara dyra för att det byggs för få, de är dyra för det är en viss typ av bostad som går att tjäna mest pengar på. Vill du gå in i en diskussion om free market economy så får du ta det med någon annan. Det är inte det jag vill diskutera.

    • Konrad Nurali

      Nybyggda bostäder (hyresrätter) är inte dyra pga stor efterfrågan. Även om vi är på väg mot fri hyressättning så är vi inte där ännu. De är dyra att hyra pga att de är dyra att bygga, t ex pga alla krav på hissar till varje våning, överdimensionerade badrum etc. Nu vill jag inte vara en sådan som skyller på Rullstolslobbyn, handikappanpassningar är såklart acceptabelt, men det finns allt för mycket krav på nybyggen. Inga hus som står i dagens stadskärna skulle fått byggas idag..

  8. Fortfarande anonym: Jag tycker det låter som du argumenterat dig in i ett hörn och fastnat i ståndpunkten att du inte vill ha ett nytt Eriksberg – precis som om det skulle vara det värsta exemplet att ta upp. Frågan om vilka som nu skulle ha råd att köpa eller hyra de nya bostäder som skulle byggas tycker jag är av lite underordnad betydelse – även om jag såklart skulle önska att där fanns billigare hyresrätter också – det är ju i alla fall bättre att folk överhuvudtaget kan bo där än inte alls. Och blandstad – tja, det är ju inte direkt så att tanken är att det skall bli en gated community där bara de som bor där får komma in. Klart att om det byggs flera tusen bostäder i området så kommer det också finnas butiker och restauranger etc. Det säger ju sig själv att med ett sådant attraktivt läge mitt i stan med vatten nära kommer det växa upp barer och caféer som folk kommer vilja gå till. Och vill du inte det är det ju ingen som tvingar dig.. Jag älskar inte direkt sönder Lindholmen eller Operaområdet heller men det är ju trots allt rätt schysst att promenera längs vattnet liksom..

    • fortfarande anonym

      Jag argumenterar egentligen bara för en ståndpunkt, jag undviker medvetet det andra för det faller mig inte tillräckligt intressant. Jag är i principen emot alla typer av artificiella stadsområden för det faller mig inte i smaken. Så enkelt är det. Jag förstår precis tankarna och idéerna kring ett sådant projekt och är som sagt positivt ställd till det, en blandstad är bra, men jag tror inte verkligheten kommer bli i närheten av det som planeras. Jag använder Lindholmen som ett exempel för det.

      Jag tycker att en stad förlorar väldigt mycket på att överplaneras vilket det finns oändligt många exempel på runt om i världen (för att inte tala om gbg). Områden som ses som onödiga kan ge karaktär, äventyr och möjligheter istället för tidsbundna koncept och värderingar. En stad som växer fram ”organiskt” kommer alltid vara mer spännande än en stad som växer efter stora övergripande projekt.

      Frågan kan väl egentligen reduceras till hur man tycker en stad bör växa och ens åsikter kring det. För övrigt tycker jag detta kan bli en ganska intressant diskussion då jag saknar en svensk syn på frågan. Vad tycker ni?

    • fortfarande anonym

      För övrigt gillar jag inte heller ditt tankesätt: ”gillar du det inte är det ingen som tvingar dig”

      lite för mycket ”if you don’t like it you can get out!”

      Känns inte som rätt attityd för ett område för alla typer av människor.

  9. Anonym: Då får vi väl se till att allmännyttan och sgs bygger där också och att det blir många små lokaler, så lokalutbudet ökar.

    Eller så kan vi ju riva halva 2 Lång och göra markparkering av det. Enligt din logik så skulle ju det hindra gentrifiering och göra området mindre ”själlöst” och ”artificiellt”. 🙂

    Kollar du gatan så är ju den ”nya” delen från 70-80-talet den minst ”gentrifierade”. Det enda sättet att få gamla ”genuina” stadsmiljöer är att bygga nya, som kan bli gamla.

    Jag kan trösta dig med att det kommer att finnas många stora markparkeringar kvar i stan att njuta av även om man bygger nya stadskvarter.

    • fortfarande anonym

      Jag vet inte om du inte förstår det jag skriver eller om du har någon ovanlig besatthet av parkeringsplatser. Jag har aldrig ägt en bil och det är inget jag bryr mig om. Så jag skulle knappast säga att min logik har någonting med parkeringsplatser att göra.

      Jag är heller inte emot nybyggen, vilket jag tycker jag har varit ganska tydlig med.

      Istället för att göra detta någon ego stångkamp kan vi väl diskutera det argument som jag faktiskt formulerat, hur en stad bör växa?

  10. Anonym: nu såg jag din kommentar från 16:17. Och jag håller med dig! Jag har nog trots allt missförstått din poäng.

    Det är, precis som du säger, viktigt att inte bygga allt i ett svep, som ett stort projekt. Istället bör man ha planen som en ritning för framtiden och fylla på stegvis, hus för hus.

    När jag snackat med planarkitekten på SBK så är det precis så de tänker om det här området också.

    • fortfarande anonym

      Skönt att jag blev tydlig tillslut!

      Min fråga till dig, eftersom du uppenbarligen är hyfsat involverad, är hur man tänkt överföra dessa tankar i praktiken? Oscarsleden är som sagt ett problem som antagligen kommer kräva en dyr lösning som måste finansieras på något sätt. Kommer inte detta trycka på önskan att bygga ut snabbt (billigt) för att få utdelning så snabbt som möjligt? -och dessutom hindra mindre ekonomiskt ”attraktiva” aktörer att få plats?

  11. Vi har skrivit en del om just det du efterfrågar, ”organiskt” stadsbyggande, på yimby, bla här: http://gbg.yimby.se/2011/09/rulla-ut-rutnatet_1048.html

  12. Ang. markparkering: som jag förstod dig så ville du ha kvar de stora markparkeringarna, det gav en känsla av ”hamnstad”, och dessutom hindrade de gentrifiering och ”artificiell” bebyggelse. Men då missförstod jag dig uppenbarligen, förlåt.

  13. Jo, och det är ett problem. Det är bla därför vi varit så extremt anti riksbyggens förslag (googla). Men SBK:s förslag sträcker sig bara till oscarsleden och är inte tänkt att byggas i ett svep. Jag är lika emot totalplanering a la Kvillebäcken som du. Det är förmodligen inte ens ekonomiskt rationellt. Men det är ett modernistiskt tänk som hängt sig kvar.

  14. Lika anonym

    Fint att det blir lite debatt!
    När det gäller Oscarsleden undrar jag om man inte hade fortsatt den längre väster ut om det inte varit för Stena. En sån här förändring sker såklart inte över en natt, och för eller senare bör ju leden gå under jord även där.

  15. Kan väl tillägga vad gäller Stena att det naturligtvis inte handlar om att de ska flytta imorgon. Men ska man komma igång här så behöver man någon sorts slutdatum, kanske 2020 om man snabbar på rejält (man måste ju fixa ersättningsplats också).

    • fortfarande anonym

      Jag är som sagt skeptisk, men förändring är alltid förändring och nåt bra bör man kunna få ut av det.

  16. Fortf anonym: det är bra att vara kritisk och ganska naturligt med tanke på hur man byggt senaste decennierna. Men lösningen måste ju vara att försöka göra det bättre, inte att ge upp.

  17. Freddan

    Vet inte vad som menas organisk eller artificiell? Nån måste ju bygga husen, de kommer inte växa upp av sig själva. Folk måste bo och de vill bo i stan, därför blir det bara logiskt att bygga i stan där det går.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Bloggar

Bloggarna är våra skribenters mer personliga uttryck.

Chawki

Uppdaterad 2019-12-08

  I tider som prånglar ut trista nyheter som kan göra den bäste uppgiven så uppstår  ljuset. I mörkret fladdrar alltid ett ljus. Våra brinnande hjärtan. Samtidigt som politiker verkar ha fått fnatt eller tvingas till dåliga beslut pga kompromisser och många svenskar känner sig så otrygga att de lägger…

Läs Chawkis blogg...

Nina

Uppdaterad 2018-04-01

Du stillnar död i min snömun, så lik en katatonisk lem, en urtagen av barmhärtighet sederad. Ett sovande trapphus, ett bortglömt dike, rännsten. Eldhärjad och bar rör jag mig mot tornet. Det lossas och lassas, besviket hänger brösten, vissnade, torra. Jag är tre dagar sen, allt skall brinna. Det som…

Läs Ninas blogg...

Tuores

Uppdaterad 2019-08-10

Känner du Mr Happy? Har du stött på honom någon gång i natten klädd i sina ruttna strumpor och stora ljuva golfkeps på väg mot unika kickar som dammsugarblues och havrefras. Ost vill ut i skogen springa en mil med en påse Ahlgrens bilar i kepsen Om man kunde få…

Läs Tuoress blogg...

Stefan Falck

Uppdaterad 2019-10-08

Snus istället för mus? Nej, för sjutton gubbar, nej Mellan två berömda pipsug på Götaälvbron stod en lycklig gnu och fes Jag älskar Lundell även om jag har tröttnat på hans musik Jag rökte en vild giraff igår utanför den halvslutna dynamocentralen med två ton salta tablettaskar runt ögonen

Läs Falcks blogg...

Primadonnan

Uppdaterad 2019-11-17

3 Avocado 1 halv burk röd tångkaviar 1 halv burk svart tångkaviar Hackad rödlök Havregrädde Droppa i citron 1-2 tsk En liten korv tartex Blanda alltihop till en goja.Det skulle bli en sås men det blev ingen sås,det blev en GOJA. Ätes på midsommar eller jul.

Läs Primadonnans blogg...

Johnny Larsson

Uppdaterad 2019-08-18

Nu är jag tillbaka igen med några rader om en kontemplationsvernissage i lördags 17 Augusti på Galleri i PS i Haga. I februari i år avled Jarl Hammarberg – författaren, bildkonstnären och esperantisten. Han arbetade in i det sista och denna uställning består av stora collage abstrakta och innehållsrika ibland…

Läs Larssons blogg...

KakaDua

Uppdaterad 2019-03-08

När politikerna i riksdagen gick i biologisk kohort och började dela ut skattepengar till aktiemarknaden utan omvägar genom det nya pensionsystemet och vi alla fick oranga kuvert då var det så att jag försökte hålla fast lite det gamla genom att delegera det jag kunde tillbaka till staten genom räntepapprena…

Läs mollers blogg...

Wheeler

Uppdaterad 2018-02-23

På Folkteaterns facebooksida går det att läsa i en kort intervju hur Pelle Ossler tycker tystnaden är det bästa ljudet. Det är just i den tystnad som kommer efter en ton som ger just den tonen sin karaktär. Utan tystnad blir tonen en konstant företeelse, något oändligt som aldrig tar…

Läs Wheelers blogg...

ozelot

Uppdaterad 2017-03-22

När jag var i Maryland. Och fortfarande bara ett frö till den jag skulle. Skolbuss, cigarettglöd från de svartas uthus. Bilar som passerar genom prärier i hög hastighet. Jag genade ibland genom en majsåker. Genade mycket på den tiden. Jag visste. Även i dag vet jag. Att den varelse som låg…

Läs ozelots blogg...