Göteborg Nonstop - Lite mer än paddanbåtar

Annons

All lättkläddhet är inte sexism

2014-05-13 av ozelot

P1050624 Jag är i allmänhet för allt som uppmärksammar tydlig sexism i reklam. Det innebär inte att jag kategoriskt motsätter mig användandet av attribut som på olika sätt framhäver modellens ”sexighet” för att sälja in en idé eller produkt, även om det naturligtvis finns gränser.
Därav i samklang med de flesta andra att det sänder fel signaler med reklam för röjsågar och skogsmaskiner i kombination med bikinimodeller, och tycker att många av American apparels kampanjer är smaklösa: dock ej per ren automatik av den anledningen att de kryddar anrättningen med nakenhet och anspelningar på sex.
Ekvationen heter relevans.

Inte heller tycker jag att det är grovt moraliskt förkastligt att använda sig av smink eller retusch för att nå ett säljande resultat – lika lite som jag tycker att människor har rätt att moralisera över kvinnors sätt att klä sig ”utmanande” eller sminka sig i timmar – även om jag troligen skulle ha den personliga preferensen att less is more.
Det finns extensiva undersökningar som visar att könen närmar sig varandra i bruket av t.ex pornografi och erotiska bilder för personlig tillfredsställelse skull – vilket naturligtvis förklaras med att Internet gör utbudet mer valfritt än i videobutiken.
Det tycker jag i grunden är en positiv utveckling, även om t.ex Fi åtminstone delvis verkar för att förbjuda pornografi.

Det är hursomhelst inte särskilt konstigt om reklam också ibland anspelar på sex, och innehåller element av naken hud.
Vi är sexuella varelser både män och kvinnor, och leker således med fantasibilder som inte alltid ligger högst upp på PK-agendan – och inte skall inte upp dit heller.
Reklamen efterapar såklart filmen, konsten och litteraturen i det avseendet.
Det innebär inte att jag inte tycker att Genusfotografen Tomas Gunnarsson gör ett viktigt arbete genom att lyfta fram systematiken i hur olika män och kvinnor schablonmässigt skildras i bilder – även om jag inte håller med honom i alla exempel.
Jag tror inte heller att total åsiktskonformism är något han eftersträvar: Han framstår i alla fall som humanist och demokrat.

I denna humanismen och demokratins namn måste jag dock ställa frågan:
Vad i helvete for genom skallen på de som målade över den här reklamskylten?
Det är väl kanske inte jätteförvånande att en baddräktsreklam – riktad till främst kvinnor får man anta – innehåller just en kvinnlig modell i baddräkt!?
Om jag har missat något här får jag skylla på att stora delar av bilden är övermålad med grön färg.

Jag tycker att vi år 2014 borde veta bättre än att offerstämpla modeller och avfärda dem som knullmattor för att de är lättklädda, och ja, t.om. sminkade.
Det är kränkande om något.

Det här är klädtillverkaren Freyas baddräktskollektion.
Vad jag förstår är de specialiserade på att ha sortiment upp till stora byststorleker.
Det är väl bra, eller?
Knappast American Apparel i alla fall.

Det som står målat på bilden är:
”Det här är en människa – inte en knullgrej”

Vem var det exakt just nu som förminskade henne till en?

Kommentarer på All lättkläddhet är inte sexism

  1. Jonna

    Hej!
    Du har uppenbarligen missförstått diskussionen om vad som utmärker objekt kontra subjekt och vad det är som gör att en lättklädd person (eller fullt påklädd för den delen) blir det ena eller det andra.

    Sedan vet jag inte riktigt hur du tänker när du, i egenskap av man, tror dig har rätt att frikänna något från att vara sexisitiskt, mot kvinnor. Har man läst sin läxa vet man att det inte är lämpligt. Just av den simpla anledning av att man själv inte är insatt/drabbad, man har ingen självupplevd förståelse, och man är således inte den som har definitionsrätt och frikännanderätt.

    Vita bör inte frikänna saker/företeelser från rasism, män bör inte frikänna saker från sexism mot kvinnor, heteron bör inte frikänna saker från homofobi etc.
    Dom kan fälla, men inte frikänna. Frikänna är inte deras sak att göra. Det är övertramp och djupt vatten, tunn is, och att ta sig rätten till något på andras bekostnad.

    Det är inte första gången du skall frikänna något från ett förtryck du själv aldrig drabbats av. Känner du inte själv att det finns dom som kan detta med ex genus bättre än du som du kanske bör lämna ditt utrymme till när det kommer till genusfrågor? Det blir lite fånigt nu när du inte riktigt vet vad du pratar om. Du skriver om det som en åsikt, om reklamen är sexistisk eller ej, men genus är ingen åsikt, det är en vetenskap. Det är inte så relevant vad du tycker.
    Hade du varit mer påläst och lyft saker på annat sätt hade det varit mer relevant.

    • Hej Jonna:

      Du pratar skit. Det är dessutom sexistiskt att hävda att någon inte har rätt till sin åsikt pga kön.

  2. Norberg

    Jonna – Istället för att kommentera sakfrågan väljer du att endast kommentera det faktum att skribenten är man. Har du något att säga om sakfrågan? Är en baddräktsreklam riktad till kvinnor per definition sexistisk bara för att den visar en kvinna i baddräkt?

  3. Jonna; ser att du tagit en tur i aftonbladets hjärntvättningskarusell. Rasism är inte enkom något som ”vita” praktiserar utan det funkar åt alla möjliga håll. Se kurderna som försökte slänga den; http://www.sydsvenskan.se/malmo/tva-misstankta-for-hatbrottet-pa-bron/ . Lägg det på minnet! Tack för ordet

  4. ”… försökte slänga den mörkhyade mannen” ska det stå.

  5. Lova

    Nej, lättkläddhet är inte sexism. Det är inte heller det detta ”övermålandet” försöker kritisera. Inte heller skulle jag någonsin kalla den här kvinnan för en knullgrej för att hon frivilligt väljer att ”vika ut” sig själv, men den här bilden PORTRÄTTERAR henne som en knullgrej.

    Tittar man omkring sig på göteborgs gator idag utgör den här typen av reklam ungefär 50 %, den utgör dessutom nästan 100 % av alla avbildningar av kvinnor i staden just nu, vad tror du unga människor och barn får för bild av kvinnor när detta är det enda de ser? Det är inget påhitt att det är många unga kvinnor som mår dåligt idag på grund av exempelvis kroppskomplex och en känsla av otillräcklighet för att inte nå upp till en viss idealbild som i den här typen av reklam utmålas som standard. Och oavsett hur lite man respekterar unga människor med i-landsproblem, så är det verkliga människor med verkliga känslor.

    Jag kan inte se hur man kan motivera att den här typen av reklam utgör så stor del i det offentliga rummet för att det finns företag som vill sälja en snygg bikini, när det faktiskt följer andra konsekvenser i unga människors självbild och verklighetsuppfattning. Jag hänvisar till unga människor gång på gång då de är mycket mer påverkbara än ”vuxna” människor.

    Jag läser exempelvis mycket på flashback, och ser där dagligen trådar som handlar om män som berättar hur de inte kan känna respekt för kvinnor, ”för att de inte kan uppnå något av värde”, ”för att det inte finns kända kvinnor som är kända för annat än sitt utseende”, ”för att kvinnor bara kan se snygga ut”, ”för att de är ’sliddjur'” etc etc.

    Tror du denna uppfattningen, precis som de idealbilder som tonårstjejer har och mår dåligt över att de inte själva uppnår utseendemässigt, kommer från vips oj nånstans? Bilder är extremt påverkande för människors verklighetsuppfattning, och när de enda bilder av kvinnor man ser omkring sig i verkligheten ser ut såhär – vad får man för bild av kvinnor?

    Jag tycker att den här kvinnan på bilden är jättevacker, jag hade själv varit stolt om jag hade en sån kropp, men den här typen av sexiga bilder tycker inte jag platsar på gator i en demokratisk stad.

    Se gärna nyktert på den här reklamen – vad är en bikini till för? Vad är underkläder till för? Dess ursprungliga syfte är inte som ett sexigt attribut, men vad får man för bild av produkten av den här bilden?

    Och GIVETVIS får man sälja, köpa och använda produkter endast i syfte att känna sig/framstå som sexig, men passar reklam för det på göteborgs paradgata? Jag hade t ex inte tyckt att det vore lämpligt att ha reklam för kukpumpar eller ”sexy schoolgirl outfits” där heller. Tycker du det?

    Kan man acceptera reklam för vad som helst med en kapitalistisk motivering?

    Jag hade kunnat skriva mer, men jag väntar gärna på dina svar så detta kan bli en diskussion snarare än en monolog från min sida.

  6. Lova

    Jag vill även snabbt tillägga, att det är många unga män som mår dåligt av precis samma orsaker och det är enligt mig ett lika stort problem, jag vill verkligen inte att de ska ”glömmas bort”, i den här diskussionen. Jag ser idag hur sexistiska reklambilder av män även ökar, främst på internet just nu(ofta reklam för olika ”muskelökande” produkter eller tips) och jag vill inte att avbildningen av män i det offentliga rummet ska gå samma väg som avbildningar av kvinnor har gjort.

    Därför är det i alla människors intresse, kvinnor som män, barn som vuxna, att diskutera och ifrågasätta dessa frågor.

    Här blir det mycket fokus på kvinnor då det idag är övervägande antal bilder på kvinnor som ser ut såhär, i förhållande till kroppsfokuserade bilder på män.

  7. Lova: Det är naturligtvis en diskussion man kan ha, men det är inte på något sätt rätt att kränka dessa modeller på detta sättet genom att offerbelägga dem – och heller inte att egenmäktigt ta sig rätten att tala för alla vad som är sexism och inte.

    Man måste faktiskt inte alls må dåligt och det är många som inte tar skada alls.
    Vi har inte ett samhälle där en liten minoritet skall diktera villkoren för alla andra, det är precis tvärtom. En ”kränkt” bestämmer inte över 9 andra.
    Tough Shit.

  8. Fredrik

    Men alltså ”kränka dessa modeller”… Modellerna har väl ingenting med saken att göra, det är själva poängen. Det är inte en person på gatan som får grön färg målad på sig, det är en *bild*. Bilden handlar i sin tur inte om ”en tjej som bara råkar vilja säga”, utan den handlar om vad den kommunicerar, och den kommunicerar ett extremt sexistiskt perspektiv på kvinnor.

    Huruvida sådana här reklamer ska få ta plats i vår gemensamma stad är en jätteangelägen fråga, lika angelägen som en fråga om huruvida vi tillåter rasistisk reklam eller inte. Det handlar om huruvida vi tycker att det är viktigare att lyssna på den förtryckta eller den förtryckande. Jag, och många med mig, skiter fullständigt och högaktningsfullt i hur det går för företaget Freya. Vad jag däremot bryr mig om är hur jag och mina medmänniskor mår och hur våra gemensamma utrymmen tillåts påverka oss, man som kvinna.

    Kudos till alla som tar till handgripliga metoder, jag tänker själv anmäla reklamen!

    • Fredrik

      Skulle vara ”en tjej som bara råkar vilja sälja en bikini”

  9. Jag anser definitivt att det är en kränkning då det sänder signalen till övriga samhället att det är okej att förminska tjejer på grund av att de väljer att sminka sig, klä sig utmanande etc.

    Jag kan inte på något sätt se att det är ett enormt problem med baddräktsreklam när den säsongen närmar sig. Så totalt dominerande i stadsbilden är det inte – det är bara en floskel som blivit sanning och också en förevändning för grupperingar i samhället att bete sig illa med ”offerprivilegiet” i ryggen.

    Men lycka till med anmälan.

  10. Frej Wimbledon

    Intressant att du påstod att du blev kränkt av detta. Jag förstår vad du menar men jag tycker inte att du är på rätt väg, det känns som att du har valt att förenkla det hela. Jag tror inte att du menar på riktigt att personen bakom gärningen objektifierar modellen.
    Jag blir glad att det fortfarande finns människor som vågar och engagerar sig att reagera (alltså på riktigt och inte bakom en skärm). Det är demokrati enligt mig, det är kapitalet som har bestämt att kvinnor ska objektifieras och kapitalismen frodas av sexism.
    Ett önskemål hade varit att ta bort all reklam från city, detta har prövats i ett antal städer runt om i världen med väldigt lyckade resultat. Men att börja ta bort kroppsfixerad reklam som i sin tur skapar dålig självkänsla och väcker negativa tankar hos oss kan vi göra på en gång tycker jag.

  11. Jag vet inte riktigt vem du tilltalar Frej – jag blir inte kränkt alls (däremot anser jag att det är kränkande mot kvinnor och t.om modellen) och min grundsats är att respektera alla människors rätt till egenart och att få uttrycka det man vill: genom, klädsel, smink, ja att vara spritt språngande naken om det passar sig.

    Huruvida en reklam är kroppsfixerad eller inte och detta skapar dålig självkänsla är naturligtvis helt individuellt och skall så vara – och ingenting man skall lagstifta om eller ta till sabotage för att markera mot.

    • Frej Wimbledon

      Men i detta fallet handlar det inte om en enskild person. Du får det att låta som att det är modellen som på eget bevåg har köpt sig en reklamplats för att få synas i staden.

      Jag har jobbat med reklam. Man skapar en ouppnåelig bild för betraktaren, konsumenten för att väcka köpintresse. Det är grovt retuscherade bilder på kvinnor, oftast i sexiga poser, som ska tala om för betraktaren att det här inte är du.
      Om det inte var något som var problematiskt med reklamen skulle inte någon ha saboterat reklamen i första början. Det är inte en enskild åsikt detta.
      Dessa reklamer är sabotage mot mänskligheten och borde saneras med all rätt.
      Du tycker inte det, men det tycker jag. Och så är det vara i en demokrati.

      • Du får tycka det. Likväl så hör jag ofta i diskussioner tjejer som tvärtom känner sig förminskade för att de av olika anledningar gillar att klä sig ”tjejigt”, sminka sig etc.
        Och att de ofta bimbostämplas av sina mer radikalt orienterade ”systrar” som försöker föra en kamp i deras namn som de inte bett om. Vidare någon märklig analogi att ”sexighet” är sexism. Det är det inte alls.

        Det är på basis av detta som jag skrivit texten, på en plats jag betalt för. Dvs inte någon annans egendom som jag tar mig friheten att sabotera.
        Om du läser min text ordentligt och även kommentarer så kommer du förstå att jag gör skillnad på olika typer av reklam och att det finns nyanser.
        Jag är vidare så jävla trött på den floskeln om ”ouppnåelig bild” som omedelbart implementeras i konsumenternas psyken.
        De flesta har inte ett dugg ont av det alls, eller växer ifrån det.
        De flesta mår nämligen lite sämre under puberteten då identitetsbygget startar.

        Jag har också jobbat med reklam.

  12. Lena

    Jag är tjej och jag är heligt trött på alla som säger att jag är förtryckt pga min klädstil, pga av att jag tränar och håller kroppen i trim och att jag väljer att raka armhålorna, bära smink etc.

    Bra artikel!

  13. e

    Varför är det alltid så att vänstern baktalar/kastar skit mot de borgerliga/kapitalister, påklädda är emot lättklädda, svarta hatar (ofta) vita, tjejer/feminister mot killar, tjocka mot smala, fula mot snygga etc. men aldrig tvärtom?

    Varför så jäkla arga hela tiden?

    Varför ska alla obstinata (…) jämt omvända och förkasta alla sätt utom deras egna?

    Kan inte alla bara få tycka/göra/vara vad/vem de vill utan att det ska bli tumult varje gång. DITT sätt är inte rätt.. (men inte MITT heller)- #yofo

  14. Gjorde en snabbkoll av påståendet att 50% av utomhusreklamen bestod av schablonmässig bildpresentation av kvinnor:

    http://www.goteborgnonstop.se/2014/05/15/reklamsafari-med-genusglasogon-gav-blandat-resultat/

    Håller inte med, bilden är överdriven, men poänger finns.

Bloggar

Bloggarna är våra skribenters mer personliga uttryck.

Chawki

Uppdaterad 2019-08-17

Hade tänkt kolla in Jarl Hammarbergs utställning på galleri i Haga. Men kom inte längre än till den gröna soffan i mitt sovrum. Man håller på med det ena å det andra för att hålla sin mentala och fysiska hälsa så länge man är här. Ett projekt som bidrar till…

Läs Chawkis blogg...

Nina

Uppdaterad 2018-04-01

Du stillnar död i min snömun, så lik en katatonisk lem, en urtagen av barmhärtighet sederad. Ett sovande trapphus, ett bortglömt dike, rännsten. Eldhärjad och bar rör jag mig mot tornet. Det lossas och lassas, besviket hänger brösten, vissnade, torra. Jag är tre dagar sen, allt skall brinna. Det som…

Läs Ninas blogg...

Tuores

Uppdaterad 2019-08-10

Känner du Mr Happy? Har du stött på honom någon gång i natten klädd i sina ruttna strumpor och stora ljuva golfkeps på väg mot unika kickar som dammsugarblues och havrefras. Ost vill ut i skogen springa en mil med en påse Ahlgrens bilar i kepsen Om man kunde få…

Läs Tuoress blogg...

Stefan Falck

Uppdaterad 2019-08-18

Det stilla höstregnet som faller utanför fönstret vet inte om att jag är så omanlig som jag är det bedömer mig inte ibland så ynklige fege mesen Stefan Falck som alltid leker riktig man och hjälte och rockpoet Johan Lindqvist ÄR inte rocknroll, fattar inte va bra rocknroll är hyllar…

Läs Falcks blogg...

Primadonnan

Uppdaterad 2019-08-21

Det kändes som att sommaren tog slut när Lotta hade sista repetitionen. Det va inte så varmt men ändå lagom. Hon kom med sina jeans och en brandgul blues med kort ärm, fram till scenen och småpratade med publiken. TV- värdinnan sprang också runt och pratade med folk. De va…

Läs Primadonnans blogg...

Johnny Larsson

Uppdaterad 2019-08-18

Nu är jag tillbaka igen med några rader om en kontemplationsvernissage i lördags 17 Augusti på Galleri i PS i Haga. I februari i år avled Jarl Hammarberg – författaren, bildkonstnären och esperantisten. Han arbetade in i det sista och denna uställning består av stora collage abstrakta och innehållsrika ibland…

Läs Larssons blogg...

KakaDua

Uppdaterad 2019-03-08

När politikerna i riksdagen gick i biologisk kohort och började dela ut skattepengar till aktiemarknaden utan omvägar genom det nya pensionsystemet och vi alla fick oranga kuvert då var det så att jag försökte hålla fast lite det gamla genom att delegera det jag kunde tillbaka till staten genom räntepapprena…

Läs mollers blogg...

Wheeler

Uppdaterad 2018-02-23

På Folkteaterns facebooksida går det att läsa i en kort intervju hur Pelle Ossler tycker tystnaden är det bästa ljudet. Det är just i den tystnad som kommer efter en ton som ger just den tonen sin karaktär. Utan tystnad blir tonen en konstant företeelse, något oändligt som aldrig tar…

Läs Wheelers blogg...

ozelot

Uppdaterad 2017-03-22

När jag var i Maryland. Och fortfarande bara ett frö till den jag skulle. Skolbuss, cigarettglöd från de svartas uthus. Bilar som passerar genom prärier i hög hastighet. Jag genade ibland genom en majsåker. Genade mycket på den tiden. Jag visste. Även i dag vet jag. Att den varelse som låg…

Läs ozelots blogg...