Göteborg Nonstop - Lite mer än paddanbåtar

Annons

Daniel Klamborn är ny VD för Nefertiti: En intervju

2016-10-12 av ozelot

h9XfeW2UNefertiti är inte som det var för 20 år sedan. Turerna har varit många och ansträngda, det har bråkats både internt och offentligt om vilken väg den klassiska institutionen skall ta. Är Daniel Klamborn mannen som skall lyckas gjuta olja på vågorna? Inte riktigt kanske, men ett tillfälligt lugn i köket kanske. Daniel Klamborn (Nu Restaurang Oceanen, tidigare Café Publik, Storköket m.fl.) jobbar sedan 1 september som VD i bolaget.

Jag träffar Daniel en eftermiddag på Oceanen innan stället öppnar. Vi slår oss ner vid ett bord över en kaffe. Daniel verkar harmonisk och uppåt. Bor numer på Brännö (det ante mig faktiskt) och berättar att han badade i havet så sent som igår.
Men nu är det inte det vi skall prata om. jag är givetvis mest nyfiken på Nefertiti och hur det skall gå med denna följetong.
Några skandaler bjuds jag dock inte på, men ändå lite matnyttigt om hur framtiden kommer att se ut.

Den du gör på Nefertiti är helt frikopplad från Oceanen i detta?
– Ja, helt och hållet. Detta är en ren anställning alltså. Och jag har ju kvar engagemanget här rent bolagsmässigt, förutom att jag anställt en restaurangchef här.

Jag stötte ju på dig utanför Nefertiti rent slumpmässigt för några år sedan då du stod och klurade under dagen, och du erkände att det fanns tankar.. Blev det så som du hade tänkt dig då..?
– Inte alls faktiskt. Då var upplägget väldigt annorlunda. då handlade det i princip om tre överenskommelser beträffande samverkanspartners men också om hur bolaget skulle fungera i den samverkan, och då min roll i det. Då var det mer en ren restauratörs- och krögarroll på ett helt annat sätt. Idag är jag en VD, med de ansvarsuppgifterna som fördelas av min styrelse.

– Historiken har ju varit så att de som jobbat i bolaget har skött serveringen och nattklubbarna medan föreningen skött konsertbokningen. Det är min uppfattning av saken i alla fall. Innan dess hade det varit ett styrelsemöte, där man bytt styrelse i ägarkonstruktionen som utgör Jazzklubben Nefertiti. Sedan hade man också bytt styrelse även i bolaget där även redovisningskonsulten bytts ut. Så man ville göra en större förändring.

– Men nu är tanken på att man skall sköta allt kreativt på föreningsnivå. Och jag tror att det är en jättebra idé faktiskt.
Men jag tänker att föreningen som…är ett trögare forum med en demokratisk anda så att man håller en inriktning som håller i sig lite mer långsiktigt. Det tar ju lite längre tid, men då kan det kanske behålla formen under längre tid också.
– Det är många som tycker någonting om Nefertiti. Många som varit där länge och anser att det är deras mötesplats eller vad man skall säga. Och då har man kanske sökt sig till bolaget som anställd i någon form för att kunna göra något kreativt. Men jag tror att med den här fördelningen så blir det så att vill man göra någonting kreativt så söker man sig till föreningsverksamheten direkt istället. Så händer det som hända ur ren kulturaspekt där, medan det som egentligen bara skall vara en väldigt strömlinjeformad servicefunktion finns samlad i bolaget.

Och det är där du kommer in då.
– Precis. Men just nu är det ju en lång process med många inblandade, så allt kommer ju inte falla på plats direkt.
Det ser ut så att bolaget, som jag är VD för då sköter personal som är kopplad till serveringsverksamheten, underhåller lokaler. Mat och sprit och hela den biten. Sedan har man flyttat allt det kreativa arbetet till föreningsstyrelsen. Så bolaget är alltså serviceverksamhet för allt som föreningen beslutar att man skall göra på scenen.

Samtidigt blir det ju så att de här olika grenarna blir beroende av varandra. Kommer inte det några gäster så kommer inte ni ha några gäster heller. Inga pengar i baren som går tillbaka till verksamheten heller.
– Samtidigt lämnar ju föreningen ägardirektiv till min styrelse vad som skall utföras i bolaget, och jag tycker att det är viktigt att den som är ägare har just den rollen. Så att man undviker friktion i bolaget. På sikt.
– På den nivån så är det ingen som – jag menar, man kan ifrågasätta och diskutera men det är ju inom det forumet man gör det då. Och just när man har den här konstellationen som är ganska unik. De flesta andra som haft den här strukturen ju borta liksom. Om man kollar på motsvarande verksamheter som..Mosebacke eller vad det nu må vara.
– I Stockholm drivs ju all av en extern krögare oftast, och sedan har man ju kanske en intresseförening. Men då blir ju intressena också väldigt olika.

Du kommer inte att ha några samarbetspartner här i kroggöteborg alls? I ryggen liksom, med avtal och så.

– Nej det är ju bara en anställning liksom.Jag går in helt in som är ju anställd VD. Anställer folk i nästa led. Så det är ju en väldigt tydligt definierad roll. Men din fråga är alltså om..jag har med mig någon annan från den världen?

Ja och jag vet ju att det har funnits folk som varit intresserade i den sfären
– Ja absolut. Det är ju väldigt många krögare som är intresserade av det men..föreningen är ju 100% ägare. Bolaget har den strukturen det har – Ägaren Jazz i Göteborg tillsätter bolagsstyrelsen och sedan är det bolagsstyrelsen som tillsatt mig.
Sedan det finns ju redan anställd personal. Vi tar ju över befintlig styrka och hoppas att de flesta som jobbar där även vill jobba kvar. Men alla vill kanske inte jobba för mig liksom, så vem vet? Men ambitionen är att behålla så mycket personal som möjligt.

Hur är det med Öppettider. Man skulle ju kunna tänka sig att man utökar dem?
– Nej jag tror att man försöker renodla det hela. När Nef började var ju nattklubbsscenen rätt ny. Nu finns det ju ett nytt utbud och de varierar sig i koncept. Så det känns som att Nefertiti som nattklubbsscen kanske har spelat ut den rollen. De är klara med den delen och att fokus nu ligger på att göra konserter och att man senare förlänger kvällarna och gör något samklang med det.
– Avsikten är att skala ner det liksom och renodla det till en jazzklubb. De har mer en annan funktion i staden än att vara en nattklubb. Hade en krögare gått in hade ju konceptet varit att optimera resultatet och konkurrera med aktörerna på nattklubbsscenen.
Här handlar det om att hitta vad..vi skall göra. ”Jo vi har ett kulturbidrag för att tillhandahålla en viss genre av musik med et visst utförande av det uppdraget. Vi gör det här, så finns det andra som gör andra saker.”

– Sedan..tittar man på en stad som Göteborg så kanske man normalt sett haft fler scener av den sorten som riktar sig till den musikstilen som de gör. Men hela poängen är att skala ner kostymen och säga att, ja det är en jazzklubb liksom.

Och att kunna bära sig dessutom.
– Ja absolut. Det handlar ju alltid om det. Men sedan går ju konserterna väldigt bra. De flesta. Sedan finns ju också stöd för att göra vissa smalare saker som kanske inte alltid bär sig men det är ju det som kulturbidraget är till för. Nattklubbsverksamheten är ju en väldigt resurskrävande verksamhet. Det finns ju många nattklubbar som…bara är nattklubbar.
– Och då måste man ju fläska in de pengarna också, på en helg..
– Personal är ju den sammantaget största kostnaden i verksamheten men samtidigt hittar din grej och gör den åp ett strömlinjeformat sätt så kan du få ekonomi att göra det du gör istället för massa splittrade grejer.

Kommer vi att få se någon förändring menymässigt? Vad händer just nu?

– Ja vi kommer att titta på nya menyer. Eller snarare, jag vet att det kommer nya menyer. Nästa vecka är det tänkt att det skall vara klart. Lokalerna är slitna och det finns ju vissa begränsningar för vad man kan göra då när vissa saker inte fungerar som det skall. Det är mycket jobb för att komma igång med det mest basala. Och sedan är det ju mycket jobb som jag inte kan gå in på direkt. Med saker som inte finns. Eller som åtminstone inte finns tillgängligt för mig.

Har du några önskemål alls?
–Vi har fått ett uppdrag av föreningen, och nu skall vi hitta en lösning som fungerar ekonomiskt baserat på det. Så det är ju inte min roll här – som jag ser det – att gå in och tycka.

Men önska det kan man ju. På ett privat plan?
– Jo. Det kan man. Och det är väl därför jag tagit jobbet, för att jag tror att det kan bli jävligt bra liksom. Med den här riktningen som ägaren gjort. Nu låter jag lite som en politiker haha..

Men ambitionerna med Oceanen står kvar liksom. Det går runt? Även om du nu kanske kommer vistas lite mindre timmar här och du får en ny restaurangchef..?

– Oceanen går ju jättebra, allt fungerar. Nu har jag haft detta i tre år kanske och har personal här som jobbat nästan lika länge. Och hade det inte gjort det hade jag ju aldrig kunnat hoppa på det här. Det är ingen större skillnad. Det finns ju massa krögare som har kanske tio krogar, men aldrig är på vissa av dem.

Så de kan sina grejer?
– Ja precis. Självgående. Och en av dem har alltså blivit restaurangchef.
Någon som jag vet vem det är..?
– Det vet jag inte…Stefan. Stor kille med stort skägg..
– Sen har vi ju hittat formerna för samarbetet med kulturarrangören (Kulturhuset Oceanen) här så det flyter. Nu gillar jag ju att gå hit privat liksom. Men just det att vi haft personal som jobbat här mer eller mindre från dag ett gör det ju väldigt familjärt. Sedan har vi ju jobbat in oss bra med föreningen och arbetsformer som fungerar, så nu får ju Stefan släcka bränder.

En halvtimme har gått, blicken börjar flacka. Ute på gatan tornar gamla biografen, senast Lidl upp sig. I dag står det tomt, något som också gett upphov till spekulationer
Tror du att det blir något Debaser? (Skrattar nästan, förläget).

– Nä det tror jag inte. Lokalerna är ju till salu. Men det blir dyrt [30 mille plus, red. anm. ?). Jag har fattat det som att även ventilationen måste bytas ut. Jag vet inte om det är en kostnad som nuvarande tar eller som tillkommer efter köp, men vad jag förstår skall det handla om ytterligare runt fem miljoner.

– Och det finns det ju bara en krögare i Göteborg som kan ta…
– …. Ja det är ju Avenygruppen. De enda som varit här som jag vet har kollat på det.
Men då kommer ju fler frågor som….ja 01-tillstånd liksom? Det finns det ju vissa som passar lite på den.

Henriksberg är väl de som har mest. Till två. Och de har inte ens livespelningar längre. Så två kanske.
– Jo. Man kanske kan få mer. Tillståndsmyndigheten kan ju ha vissa bryderier dock. 22 tyckte de var lagom här…
På sikt tror jag säkert att det blir mer intressant med fler restauranger här. När till och med Bengans har serveringstillstånd märker man ju vart det bär hän..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Bloggar

Bloggarna är våra skribenters mer personliga uttryck.

Chawki

Uppdaterad 2019-01-17

Glajdar in på Brötz onsdag kväll när Henrik Wartel & My Hellgren redan är igång med sin första duospelning nånsin. Hellgren i silver, sval och het som Grace Kelly. Hellgren smattrar och gnisslar försiktigt på cellon. Wartel håller tillbaka sin ryska passion med en fokuserad min och brillorna avspänt vilande…

Läs Chawkis blogg...

Nina

Uppdaterad 2018-04-01

Du stillnar död i min snömun, så lik en katatonisk lem, en urtagen av barmhärtighet sederad. Ett sovande trapphus, ett bortglömt dike, rännsten. Eldhärjad och bar rör jag mig mot tornet. Det lossas och lassas, besviket hänger brösten, vissnade, torra. Jag är tre dagar sen, allt skall brinna. Det som…

Läs Ninas blogg...

Tuores

Uppdaterad 2019-01-20

Träden smeks av vackra ögon som har sett glittret av tusen, små ljus vinka i natten & rosorna vid din barm vissnade just när helikoptrarna började att frysa vid noll punkten Marcel Tuores: Collage Stefan Falck: Poesi

Läs Tuoress blogg...

Stefan Falck

Uppdaterad 2018-10-03

Det finns en mening Någon lyfter din börda Allt är här Nära, men ändå så långt borta Som solens strålar över det gåtfulla Pompeijis ruiner   Andreas min svarte broder Gå stolt som du alltid gör   Jag har ett nytt namn på min älskling Ulligulli   Bengt-Ove Gabadin Den…

Läs Falcks blogg...

Primadonnan

Uppdaterad 2019-01-17

Primadonnan vill sälja sin bandoneon som är värderat till 75000 kronor av en värderingsman i London för tio år sedan på Park Aveny Hotel. Instrumentet är från 1924, tillverkad i Argentina, levererad till köpare i Berlin. Primadonnans pappa köpte denna bandoneon i Berlin samma år 1924. Instrumentet är pärlbesatt av…

Läs Primadonnans blogg...

Johnny Larsson

Uppdaterad 2018-11-04

Teckning: superfreakbaba Detta kulturtempel inryms i ett gammalt vattentorn uppe på Gråberget. Jag hade aldrig varit där förut utan kom klättrandes uppför branten från baksidan, helt fel håll. Det var en rejäl strapats att utföra… Vi var ett gäng som blev insläppta av Jorge Alcaide som ordnar spelningarna i denna…

Läs Larssons blogg...

KakaDua

Uppdaterad 2018-04-09

vi vann jag och uli lillhagen jämnad med marken ett liv i skräck ettliv utan hopp ett liv utan nåd ett liv i gemenskap med andralikadana så fusk tortyren jag skrattar rakt i ansiktet döden tarjaghellre än det för vi vann jag och uli vi vann

Läs mollers blogg...

Wheeler

Uppdaterad 2018-02-23

På Folkteaterns facebooksida går det att läsa i en kort intervju hur Pelle Ossler tycker tystnaden är det bästa ljudet. Det är just i den tystnad som kommer efter en ton som ger just den tonen sin karaktär. Utan tystnad blir tonen en konstant företeelse, något oändligt som aldrig tar…

Läs Wheelers blogg...

ozelot

Uppdaterad 2017-03-22

När jag var i Maryland. Och fortfarande bara ett frö till den jag skulle. Skolbuss, cigarettglöd från de svartas uthus. Bilar som passerar genom prärier i hög hastighet. Jag genade ibland genom en majsåker. Genade mycket på den tiden. Jag visste. Även i dag vet jag. Att den varelse som låg…

Läs ozelots blogg...