Varda by Agnes – filmrecension

VARDA BY AGNÈS – PARLONS CINEMA – AV Plage et oiseaux

Regissör: Agnès Varda
Utgivningsår: 2019
Medverkande: Agnès Varda
Språk: Franska/Engelska

Premiär på Hagabion 5 april

Filmregissören och konstnären Agnès Varda föddes i Belgien 1928 och dog 90 år gammal förra veckan den 29 Mars i Paris. Varda var gift med en annan filmregissör – Jaques Demy – som gjorde bl a Paraplyerna i Cherbourg. Strax efter Vardas död har Vardas sista film premiär på Hagabion i GBG.

I VARDA AV AGNÈS är det Varda själv som berättar om sitt livsverk. Hon sitter i en stol i en full teatersalong i Paris och berättar om de tre viktiga hörnstenarna INSPIRATION, SKAPANDE och DELANDE. Vi får se klipp ur hennes filmer och höra hur hon tänkte när hon gjorde dem. Det är härligt att höra hur väl genomtänkt hennes arbete har varit. Hur hon exakt på minuten i mitten av en film la in en   sång och vändpunkt. Hur hon valde färger. Att hon valt att filma människorna i sitt egna kvarter i Paris, det hon är nära bekant med. Hon berättar om när hon gjorde film med Jane Birkin, där Varga och Jane tänjer och leker med olika filmregler och Jane porträtterar den  åldrande kvinnan som inte längre är det åtråvärda objektet och hur en svärm flugor kommer ur hennes hand och placerar sig på den yngre kvinnan som tagit hennes plats. Surrealistiskt tolkad avund.

Varda berättar också om feminismens plats i hennes liv och när hon filmade Svarta Pantrarna, tiden då hon levde i USA. Hennes betraktelser av det extroverta och introverta Los Angeles.

Längre fram i Vardas film om sig själv handlar det mkt om hennes konst, visual arts. Det är intressant men jag tycker att hennes berättelser om film är roligare och mer komplexa.  Jag får skämmas något då jag hör till dem som inte sett en enda av hennes rullar, blir nyfiken att se den med Jane Birkin och den med Robert De Niro och Deneuve. Sen  är det alltid lika inspirerande med folk som hållit sig aktiva, nyfikna och igång fram till sin död.