Christian Dyresjö släpper soloplatta idag. Recension

2019-06-21 av Chawki

Christian Krigge Dyresjö, basisten i DEN STORA VILAN som lämnade vår välsignade stad GÖTEBORG, för att flytta till Hagfors kommun, har spelat in en soloskiva som släpps ut till allmänheten idag, midsommarafton. Dyresjö spelade in skivan på porta i en biograf I Hagfors. Han skriver såhär om plattan:

”Musiken är en vinkning åt den äldre generationens gitarrvirtuoser som Bert Jansch, Boubacar Traoré, Ali Farka Touré eller John Fahey men det är i första hand en samling låtar sprungen ur ren inspiration och som bygger på mitt eget spelsätt.Den avslutande låten, Eller Nåt, som hinner nå 9-minuter innan den stannar av, är det mest deprimerande jag har skrivit hittills, men om man lyssnar noga finns där också ljusglimtar. Jag skildrar gärna det mörka och uppgivna i livet men aldrig utan att vara medveten om att det också finns hopp och glädje. Mitt förhållande till människan som sådan är dubbel. Dels är hon den egocentriska förstöraren som skapar katastrofer och krig, dels är hon den vackra varelse som med inlevelse och hjärta åstadkommer fantastiskt positiva saker under sin livstid. Där emellan brukar mina texter röra sig och så även på den här skivan. ”

GBG NONSTOP red har många gånger njutit av Dyresjös basspel och ungdomliga esprit på Den Stora Vilans konserter & har även haft nöjet att få spela med honom i SURREAL LOVERS. Plattan han nu släpper heter TOMMA ORD. Undertecknad har alltid uppskattat Dyresjös textkonst som är långt ifrån tomma ord. Alla låttitlar är lugna och fria – som TILL FOTS, DAGSSLÄNDAN, PAUS & SMÅTIMMAR. Redan där är vi framme vid en upplyftande innehållsrik tomhet. Dyresjös gitarrspel är ovanpå detta stilla och levande på samma gång. Känsla & tålamod. Vackra egenskaper. Precis va jag behöver idag. Han sjunger mjukt och böljande på låten TOMMA ORD och man ser hans hår ringla sig i mörkblonda spiraler i kosmos. Hagfors är glömt och förlåtet.