Världens vackraste pojke. Filmrecension

2021-10-14 av Chawki
bjorn_and_visconti_shooting_morte_a_venezia_copyright_mario_tursi_1970

Gbg nonstop red går på pressvisning igen efter ett långt uppehåll och ser Världens vackraste pojke, en film om Björn Andrésen som vid 15 års ålder blev utvald av den homosexuella världsberömda regissören Luchino Visconti att agera i hans film Döden i Venedig. Visconti sökte i flera år efter en pojke som passade för rollen och fastnade till slut omedelbart för Andrésen under en audition i Stockholm för 50 år sedan. Andrésen hade vit slät hy, en blick av stål, perfekta drag och ett vågigt, bubblande gyllenrött hårsvall och skulle personifiera den vackraste pojken i hela världen. Filmen om denna pojke som nu är en äldre man pendlar mellan gamla filmklipp i Italien, stränder, inspelningar och nutiden i en inrökt lya i Sthlm . Andrésen berättar bildrikt och känsligt om hur det var och är. Om framgång och fruktansvärda fall. Man får följa ett fascinerande livsöde, ett skoningslöst öde, en mor som tar livet av sig, en son som dör i sängen bredvid en full Andrésen, uppmärksamheten i Cannes. Tvära kast mellan ytterligheter. Andrésen vandrar fram i slängkappa och långt grått hår, som en skugga av sig själv, en demon i Sthlmsnatten. Man undrar om han kan landa i sig själv efter alla dessa livets märkliga prövningar. Hitta ett JAG befriat från trauman, eller om de yttre utmaningarna varit så tuffa att han måste drivas fram på flykt i all evighet från sig själv med alkohol och ännu mera alkohol. Jag tyckte om filmen, men det finns många luckor och frågor som lämnas obesvarade. Jag gissar att de är alltför tunga för att närma sig.

PREMIÄR 15 Oktober på BIO CAPITOL

REGI Kristina Lindström, Kristian Petri