KUPÈ NR 6. Filmrecension

Medverkande Dinara DrukarovaYuriy BorisovSeidi Haarla

Språk Ryska

Text Svenska

Åldersgräns Barntillåten

Länder FinlandRyssland

Produktionsår 2021

Gbg Nonstop Red. masar sig iväg på pressvisning av filmen KUPÉ NR 6  som har premiär på Hagabion på fredag den 11 februari. Det är en historia om en finsk tjej som har ihop det med en kvinnlig rysk professor. Hon tar tåget mot Murmansk och får dela kupé med en full rysk kille som röker hejdlöst, är packad, ohyfsad och tafsar på henne. Den tafsande, fulla killen och den tråkiga finskan får känslor för varann under resans gång vilket är svårt att förstå eftersom hon fem minuter innan var jättekär i en tjej och han inleder deras bekantskap med att nästan våldta henne. Det är hinkvis med vodka och plenty av ciggrökande ombord på tåget, snö och kassetter. En svunnen skön tid långtifrån mobiler, rädsla och kontroll. Inget pk så långt ögat kan nå.

Bryan Ferry inleder filmen och så vinner den sin första poäng. Sen fäller nån den första repliken – Det är inte det man flyr TILL som har nån betydelse, det är det man flyr IFRÅN . En tänkvärd fras. Filosofi att sjunka in i. Filmens komiska höjdpunkt är när en trist pk-finne plockar fram gitarren och börjar sjunga för att sprida gemyt och trivsel, men istället skapar ångest och leda. Där skrattade Gbg Nonstop Red. högt. Skådespeleriet är delvis hopplöst och även storyn, men ändå faller man för filmens charm, det ryska kynnet och landskapet. Man minns när man tog tåget till Berlin på det glada 80-talet, rullade cigg och blossade i det lilla utrymmet mellan vagnarna, snackade med främlingar och livet bara va ett stort äventyr. Goodbye Meta, Hello Russia!