De senaste veckorna har det rasat en omfattande folklig kampanj för att flytta Stenaterminalen från Masthuggskajen. Föreningen Yimby bedriver sedan länge debatt om förtätning av stadsbilden, och verkar för att bygga bostäder längs med hamnkanalen där nu Stena Line ligger. Igår uppmärksammades frågan i Metro, där även en intressant detalj uppmärksammades.
Det nuvarande avtalet mellan Göteborgs Hamn och Stena löper fram till 2014. Nytt beslut om kontrakt skall tas under detta år, vilket blir en fråga för kommunstyrelsen. Men i artikeln dök också upp en hoppingivande uppgift – precis som Yimby påpekar: Om något beslut ej fattas förnyas avtalet med automatik.
Men. Inte med 25 år, såsom tidigare spekulerats, utan endast 5. Alltså endast fram till 2019.
Dessa uppgifter har nämligen inte varit offentliga innan, skriver Yimby som får det bekräftat direkt av Jan Inganäs vid Göteborgs Hamn.
Enligt Johan Altenius som leder projekteringen kring Norra Masthugget för Stadsbyggnadskontorets räkning, skulle området kunna hysa 1000 bostäder.
Det eviga kruxet är dock Oscarsleden som utgör ett effektivt hinder mot vattnet, och de höga bullernivåerna gör det svårt att ha bostäder nära inpå.
Ett alternativ är att bygga en ljudbarriär i form av kontor, men detta känns enligt mig som ett tillbakasteg
Förslag finns också att gräva ned Oscarsleden, ha kvar Stena vid Masthugget men då enbart passagerartrafiken. Frågan är då hur intressant detta är för rederiet vars ekonomi ändå sägs vara knackig. Det lär inte vara slutdiskuterat än på ett tag.
Men att ett förnyat avtal enbart är femårigt – och inte tjugofem som tidigare spekulerats – är glädjande nog. Fram tills dess kan vi ju bebygga det blåshål som upptar området mellan Masthuggstorget och kajen, och som idag är en enda stor parkeringsplats – som dessutom aldrig är i närheten av fullbelagd.
Illustrationen ovan är ett planförslag framtaget av studenter vid BTH.
Kommentarer på Stena Line kan flytta snabbare från Masthugget