Göteborg Nonstop - Lite mer än paddanbåtar

Annons

Nyholm, Pichler, Mikkelsen, film-sarkofager och mörka tänkare på GBG FILMFESTIVAL No 42

2019-01-09 av Chawki
Nyholm, Lundborg & Pichler

Idag hölls GBG FILMFESTIVALS presskonferens på tredje lång. Vi blev informerade om att man kommer kunna se film i klaustrofobiska film-sarkofager, att det kommer delas ut ett könsneutralt skådespelarpris och   att MADS MIKKELSEN besöker den 42:a filmfestivalen som går av stapeln på olika platser och biografer i GBG  25 januari till 4 februari. Festivalledningen berättar att jämställdhet är viktigt för dem och att GBG FILMFESTIVAL har högst representation av alla filmfestivaler på kvinnliga regissörer. En regissör & kvinna som inte har synts sen tidigt 90-tal på festivalen är Malga Kubiak. Trots att hennes filmer är HBTQ, har ett världsomspännande crew och är konstnärligt ovanligt frigjorda. Kubiak är inte bara regissör och kvinna och  fd göteborgare, hon är även MISS MESS. Kan det vara så att hon är lite för mkt MISS? Eller för mkt MESS? Frågan hänger i luften.

   En annan kvinna som visas tusentals ggr på festivalen i år är  den geniala Gabriela Pichler och hennes partner in crime –  klipparen Johan Lundborg – som  gjort årets vinjettfilm om en studieresa till planeten jorden efter apokalypsen.

   FOCUS på filmfestivalen i år är NORDIC COMEDY och APOKALYPSEN,  en akademiker och mörk tänkare från Amerika ska hålla workshop i ämnet undergången. ROY SCRANTON.

   Festivalledningen tipsar om bra filmer tex TOUCH ME NOT.

   Fick byta nåra ord med Pichler och hennes kollega och man klipparen Lundborg om vinjettfilmen och om hur det är att ha en arbetsrelation med sin partner.  Det bästa är ärligheten och att det inte finns nåra fasader, svarade paret Lundborg Pichler. Tog samtidigt  tillfället att tacka Pichler för hennes film AMATÖRERNA, en av höjdpunkterna på förra årets filmfestival.

  Sen hade undertecknad en liten frågestund med Johannes Nyholm som har  regisserat Jätten och Las Palmas. I år visas hans nya film KOKO-DI KOKO- DA  på festivalen som handlar om en relation i sönderfall gestaltad på ett mkt fysiskt sätt.   Jag undrar va Nyholm tycker om filmfestivalens utveckling.  Han svarar att han älskar festivalen, att det är de bästa dagarna på året i GBG men han saknar det folkliga något, som öltältet på Järntorget. Han förstår dock  ledningens satsning på lite mer guldkant och elitism för att få internationellt intresse och framgång. Nyholm säger också att det är svårt att hanka sig fram i filmbranschen, man får ofta kräla i stoftet utan betalning.

– Känner du dig fri konstnärligt om du har mkt pengar att röra dig med?

– Man är aldrig fri , det finns en miljard olika ramar, det finns inget fritt utövande. Det står alltid i relation till något annat.

  Nyholm berättar vidare om att han håller på med en VR-rulle  där man vandrar omkring i minnet hos en horder. Till Amanda Wernes låt MINNET.   På min fråga om varför Nyholms vinjettmanus med festivalledningen som skådisar kuggades för två år sedan, vill Nyholm inte svara. Det får du höra med ledningen, säger han. Av en lycklig slump går undertecknad rakt in i ledningen efter att ha sagt adjö till Nyholm.

– Varför sa ni nej till Nyholms manus?

– Det var mitt fel, svarar en kvinna, Nyholm ville att jag skulle göra en avancerad piruett i luften och landa i famnen på min kollega. Jag kände att det var för mkt.

– Så ni tackade nej av de högt ställda akrobatiska kraven?

– Ja, och tidsbrist, Nyholm ville att vi skulle filma strax innan festivalen.

GBG NONSTOP tycker att Nyholms utmanande manus och förtroende för festivalledningens fysiska förmåga borde ha  bemötts av mer mod. Och ibland finns det goda skäl att trotsa tiden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Bloggar

Bloggarna är våra skribenters mer personliga uttryck.